سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

متفکر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسکو بازارهای انرژی غرب را از دست نخواهد داد/ روس‌ها با کارت ایران در مقابل غرب بازی می‌کنند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اثبات توانمندی ایران منجر به عقب نشینی آمریکا در منطقه خواهد شد و دنیا ایران را به عنوان قدرتی خواهد شناخت که در یک طرف میز مذاکره در مقابل شش قدر ت بزرگ دنیا ایستادگی کرده و به نتیجه رسیده است.

"حسین متفکر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به موضع روسیه درقبال دستیابی به توافق نهایی ایران و 1+5 گفت: صحنه‌ی روابط بین‌المللی صحنه‌ی کسب،‌ جذب، حفظ، افزایش و نمایش منافع ملی است، بنابراین کشورهای بزرگ که قدرت بیشتری دارند سعی می‌کنند کشورهای کوچکتر را تحت سلطه خود نگه دارند.

وی ادامه داد: همسایگی با روسیه نیز خسارت‌های زیادی در طول تاریخ برای ایران در پی داشته‌است، با نگاهی به قطعنامه‌های شورای امنیت در برهه کنونی متوجه می‌شویم که غالب آنها با تائید روس‌ها علیه ایران صادر شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در صحنه  روابط بین‌المللی از آنجا که روس‌ها با کارت ایران در مقابل غرب بازی می‌کنند متقابلا ایران نیز باید به نفع خود از این ارتباط استفاده کند و به نحوی با غرب و کشورهای منطقه رفتار کند که حساسیت هیچ یک از طرفین برانگیخته نشود، چرا که نظام بین‌الملل صحنه‌ی درگیری و کسب منافع ملی است، روس‌ها هم این مساله را در طول تاریخ ثابت کردند و تا جایی که منافع خودشان اجازه داده با ما همگام شده‌اند.

متفکر اظهار داشت: مسکو می‌داند که ما بازارهای متفاوتی در دنیاداریم از سویی دیگر مصرف انرژی در دنیا در حال پیشرفت است و هر اندازه هم که ایران بتواند انرژی برخی کشورها را تامین کند باز هم زمینه‌ برای تامین انرژی توسط روس‌ها باقی می‌ماند. جمهوری اسلامی در هیچ مقطعی به دنبال جایگزینی خود به جای روسیه نبوده و نیست اما در صحنه‌ی روابط بین‌لملل اگر بخواهیم منافع خود را کسب بکنیم قطعا باید منافع و بازارهای مختلف را داشته باشیم.

وی  افزود: در صورتیکه جمهوری اسلامی ایران هم انرژی مورد نیاز این کشورها راتامین نکند کشورهای دیگری چون عربستان سعودی درمنطقه وجود دارند که این خلا را جبران کنند، بنابراین نگرانی روسها در این خصوص بی اساس به نظر می‌رسد، اما از آنجایی که هرکشوری به دنبال افزایش نفوذ خود در منطقه وجهان است، کاهش نفوذ روسیه در ارتباط با غرب وایران، تاثیر قابل توجهی بر آینده این کشور خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: مسکو به این مساله واقف است که غربی ها بعد از فروپاشی شوروی به دنبال دستیابی به مرزهای ایران ،چین و روسیه بوده وحتی در مقاطعی تصور تجزیه این کشور را نیز داشته اند.اما جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از زمینه ها با روسیه اشتراک سیاسی داشته وهمواره به دنبال دستیابی به یک رابطه استراتژیک مستمر وپایدار با این کشور است.

متفکر تصریح کرد: روسها در بسیاری از موارد خلف وعده کرده‌اند به عنوان نمونه در خصوص واگذاری موشک‌های اس300به جمهوری اسلامی ایران که نیاز دفاع هوایی بود شاهد این کوتاهی بودیم.

وی افزود: می‌توان همکاری روس‌ها با ایران رابه عنوان راهی برای مقابله با نفوذ غرب تعبیر کرد اما سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مستقل از دخالت فدرت‌های بزرگ ودر جهت دستیابی به منافع ومصالح ملی این کشور بوده است.واگر روسها نگرانی در این خصوص دارند به دلیل عدم شناخت سیاست‌های واقع گرایانه جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با نفوذ غرب در منطقه در صورت حصول توافق نهایی میان ایران و1+5،گفت: غرب همواره به دنبال نفوذ در این منطقه بوده وهست، اما در صورت دستیابی به توافق و برداشتن تحریم‌ها بازی ازحاصل‌جمع جبری صفر به سمت بازی برد_برد حرکت خواهد کرد و نمی‌توان تصور کرد که نفوذ غرب در منطقه افزایش پیدا کند، چراکه ایران به عنوان یک قدرت برتر در منطقه شناخته خواهد شد.

متفکر درپایان خاطر نشان کرد: اثبات توانمندی ایران منجر به عقب نشینی آمریکا در منطقه خواهد شد و دنیا ایران را به عنوان قدرتی خواهد شناخت که در یک طرف میز مذاکره در مقابل شش قدر ت بزرگ دنیا ایستادگی کرده و به نتیجه رسیده است .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.