سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سومین سمپوزیوم علمی – فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا:

کاهش 70 درصدی درک محیطی کودکانی که با اختلال شنوایی متولد می شوند

70درصد درک محیط کودکانی که با اختلال شنوایی به دنیا می آیند کاهش پیدا می کند .

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر زهرا نوع پرست مدیر کل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور و رئیس سومین سمپوزیوم علمی – فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا با اعلام این خبر عنوان کرد: 70 درصد درک محیط کودکانی که با اختلال شنوایی به دنیا می‌آیند کاهش پیدا می کند و اختلال شنوایی یک معلولیت پنهان است و اگر زود تشخیص داده نشود و مداخله توانبخشی به موقع انجام نشود به دلیل افت تکلم و اختلال شناختی کودک به تدریج ارتباطات اجتماعی کودک کاهش چشمگیری پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین نقیصه مادرزادی اختلال شنوایی است، گفت: سازمان بهزیستی کشور برنامه‌های گسترده‌ای را برای این طیف که حدود 127 هزار معلولیت شنوایی هستند در نظر گرفته است و فعالیت‌های سازمان بهزیستی شامل: ایجاد مراکز و انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری برای خانواده هایی که اختلالات شنوایی در خانواده وجود دارد و یا ازدواج فامیلی داشته اند ،انجام غربالگری شنوایی ، تشخیص و مداخله زودهنگام بعد از تولد، ایجاد مراکز غیر دولتی خانواده و کودک کم شنواو ناشنوا و تأمین وسایل کمک توانبخشی (سمعک، پروتزهای قطعات کاشت ) و کمک هزینه کاشت حلزون از 50 تا 100 درصد  برحسب نیاز خانواده و با نظر مددکار می باشد.

دکتر نوع پرست گفت : اگر غربالگری شنوایی زیر یک ماهگی انجام شده و در سن سه ماهگی تشخیص داده شود و حداکثر تا سن شش ماهگی اولین مداخله شنوایی که یک وسیله کمک شنوایی مناسب است برای کودک اتفاق بی افتد کودک می تواند تکلم پیدا کند و عوارض افت و مهارت های زبانی، اجتماعی و شناختی اش به حداقل یا حتی به صفر برسد و این درحالی است که در حال حاضر غربالگری شنوایی و سن تشخیص به 9 ماه رسیده و هدف این است که سن تشخیص به زیر 3 ماه برسد.

مدیر کل امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: 90 درصد کودکانی که وارد مراکز آموزشی غیر دولتی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا می شوند به مدارس یا مهدهای کودک عادی می‌روند و این اهمیت توجه به آموزش خانواد‌ه‌های این کودکان را مشخص می کند چراکه برای اینکه فراگیری زبان و گفتار در پایین ترین سن ممکن شروع شود، نیاز است خانواده ها هم در کنار کودکان خود آموزش ببینند و بتوانند فرزندان خود را آمادۀ رفتن به مدارس و مهدهای کودک عادی کنند و درحال حاضر 57 مرکز در 29 استان کشور وجود دارد که در حدود 2 هزار و سیصد کودک سالانه از این خدمات آموزشی استفاده می کنند و به نظر می رسد از آن نگاه سنتی که گمان میشد کسی که اختلال شنوایی دارد نمی تواند گفتار داشته باشد فاصله گرفته ایم و هم اکنون کودکان کم شنوای ما می توانند گفتار شایسته و صحیح داشته باشند.

وی ادامه داد: 103 کلینیک شنوایی شناسی در سطح کشور داریم که همگی دولتی هستند و با پایین ترین تعرفه، خدمات تشخیص و تأمین وسائل کمک توانبخشی را به افراد نیازمند ارائه می دهند و همچنین سازمان بهزیستی نیز خدمات شایانی را در طی ده سال اخیر انجام داده که به عنوان نمونه می‌توان به ارائه کمک هزینه های دانشجویی به کم شنوایان اشاره کرد که می بینیم فرزندان کم شنوای ما می توانند در کنار بچه های عادی به دانشگاه بروند و هم اکنون 2500 دانشجوی کم شنوا و ناشنوا داریم.

وی در خاتمه به برگزاری سومین سمپوزیوم علمی _ فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا اشاره کرد و  گفت: این سمپوزیوم فردا 7 مهر ماه در دو بخش یکی علمی با هدف به روز شدن روش های آموزش مربیان و کارشناسان و ارتباط علمی و تجربی آنها در این حیطه و دیگری بخش فرهنگی که با برپایی جشنواره، خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا می‌توانند در کنار هم حضور داشته باشند و بدانند که توانمندی امکان پذیر است و اعتماد به نفس آنها در جامعه بالا تر رود تا بتوانند به موقعیت های بالاتر اجتماعی برسند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.