سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری/

گوشه‎هایی از بهشت گمشده ایران

با 7 نقطه طلایی در مازندران آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛ مازندران استانی سرسبز و زیبا در شمال ایران و در کرانه های جنوبی دریای خزر است که هممرز با استانهای گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است.

شهرستان ساری، مرکز و پرجمعیت ترین شهر و شهرستان بابل پرجمعیت ترین شهرستان استان است.

مازندران با جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر و حدود ۴٫۰۹ درصد جمعیت کشور از وسعتی معادل ۱٫۴۶درصد ایران برخوردار است.

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر ، در فاصله 9 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر، در استان سرسبز مازندران بر فراز ارتفاعات البرز بعد از روستای علی تپه و در دل جنگل انبوه واقع شده است.

در کنار دریاچه عباس آباد بهشهر باغ بزرگ 140 هکتاری عباس آباد،امکانات تفریحی نظیر رستوران، چایخانه، نمازخانه وجود دارد که بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت‎تر می‎کند.

موقعیت دقیق جغرافیایی شبه جزیره میانکاله بدین صورت می باشد که از شمال به دریای خزر،از شرق به آشوراده، از جنوب به خلیج گرگان و از غرب به بندر امیرآباد مرتبط می‎باشد.

شبه جزیره میانکاله که از مکان‎های دیدنی مازندران به شمار می آید مجموعه ای از شن زارهای ساحلی، اراضی باتلاقی، آبگیر، مناطق جنگلی با پوشش درختچه‎های گز، تپه های شنی، جنگل انارستان، بوته های تمشک و سازیل است.

آلاشت، شهر بسیار کوچکی است که در دل جنگل های انبوه جنوب استان مازندران قرار دارد و به خاطر آب و هوای مطلوب، به عنوان یکی از مناطق توریستی و گردشگری استان مازندران به شمار می رود.

شهر آلاشت نمونه زیبایی از همزیستی زندگی مدرن و سنتی است.

ویژگی منحصر به فرد اقلیمی شهر آلاشت نظیر ارتفاع زیاد از سطح دریا، نداشتن آلودگی هوا و آلودگی نوری، داشتن آسمانی صاف و بدون غبار، این مرکز را به بهشتی برای منجمان و رصدگران تبدیل کرده است.

روستای کندلوس ، از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر در مازندران با 4هزار سال تاریخ، در دل کوهستانهای البرز چون نگینی تابناک می‎درخشد.

خانه های قدیمی با نمایی از چوب، سقف های چوبی، پنجره های کوچک زیبا، دیوارهای کاه گلی و کوچه های سنگ فرش شده، چشمه‎های آب معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می سازند.

چشمه های باداب سورت چشمه های باداب سورت واقع در استان مازندران ، شهرستان ساری ، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، روستای ارست (orost)، قرار دارد و از دیدنیهای مازندران محسوب میشود.

مشابه چشمه های باداب سورت تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده،از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشورها محسوب می شوند.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین. چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می‎دهد.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، ترش مزه با آب زرد و نارنجی رنگ که از صخره ها نشت می کند، اکسید آهن را قعر صخره ها به زمین می‎آورد.

چشمه های باداب سورت بعد از کوه دماوند، به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران در سال 1387 به ثبت رسید.

جواهرده از روستاهای شهرستان رامسر در استان مازندران است.

این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در دهستان سخت سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار دارد.

تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می شود و از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است.

جواهرده ۱۲ محله قدیمی دارد که «جولاخیل» بزرگ ترین محله ده و بعد از آن «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله »، «تنگدره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگدره» و «شل محله»از دیگر بخش های این ده به شمار می روند.

شهرک نمک آبرود از شمال به دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات سلسله جبال البرز مشرف است و همه زیباییهای طبیعت را یکجا شامل میشود.

وجود پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد در قسمت شمالی این مجموعه با وسعت تقریبی 200 هکتار مناظر بدیعی را در این قسمت از اراضی به وجود آورده است.

کلاردشت از توابع شهرستان چالوس در غرب استان مازندران به دلیل زیباییهایش از مکانهای دیدنی و تفریحی ایران به شمار میرود و به بهشت ایران معروف است.

بارش باران‎های فراوان، برفهای نشسته بر ارتفاعات و کوهستانی بودن این منطقه هوای کلاردشت را در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران بسیار خنک تر و مطبوع تر کرده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مازندران ، بهشت ، گمشده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.