سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست جشنواره بین‌المللی سینمای مقاومت مطرح شد:

هدف "پادشاه شن‌ها" تصویر کردن اسلام عدالت‌خواه و اسلام تکفیری است/ ایران مشوّق فیلم‌سازان مقاومت است / تقویت مقاومت از تجهیز سلاح مهم‌تر است

نشست خبری سینمای مقاومت با حضور 4 فیلمساز خارجی از کشورهای فرانسه، سوریه، مکزیک و تونس با حضور اصحاب رسانه در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در سینما فلسطین؛ نشست خبری سینمای مقاومت با حضور 4 فیلمساز خارجی از کشورهای فرانسه، سوریه، مکزیک و تونس با حضور اصحاب رسانه در سینما فلسطین برگزار شد.

بنابراین گزارش ابتدا مجری برنامه در معرفی کارگردان فرانسوی "ماریا بومیر" گفت: "فیلمی که وی ساخت مربوط به ماجرای بمب گذاری در سال 1994 در بوینس‌آیرس آرژانتین است که در آن بمب گذاری در مرکز یهودیان، باعث اتهام به ایران شد. رژیم صهیونیستی ایران را مسئول این بمب‌گذاری می‌دانست و اقداماتی علیه دولت‌مردان ایرانی در آن زمان انجام داد و "بومیر" در فیلم خود این اتهام را واهی دانسته بود."


کارگردان فرانسوی "ماریا بومیر" بیان داشت: افتخارم است که در ایران حضور دارم. ایران کشور قدرتمندی است که موجب تشویق فیلم سازان عرصه مقاومت شده است.

اولین فیلم من در مورد یک پروفسور بود که در مورد هلوکاست فیلم ساخته بود و وی را در 50 سال اخیر بعنوان یک شخصیت برجسته در جهان معرفی کرد.

وی افزود: با این که 20 سال از این بمب گذاری و ماجراهای آن گذاشته و اسرائیل نیز مجهز به قوی‌ترین سیستم امنیتی است و با اینکه قدرت کشف مقصر این حادثه را داشته است اما با فشار آوردن و اتهام به ایران مسئولیت این بمب‌گذاری را برگردن ایران انداخته بود.

اسرائیل در ابتدا توانست با هجمه ای که وارد کرد منافع بسیاری را دنبال کند که یکی ایجاد ترس در میان یهودیان آرژانتین بود و دیگر اینکه 8 نفر از دولتمردان ایرانی را توسط پلیس اینترپل تحت تعقیب و تحت نظر قرار دهد و این باعث خلل در ارتباط و کشور ایران و آرژانتین در 20 سال گذشته بود.

اما امروز ارتباطات ایران و آرژانتین تفاوت کرده است.

بومیر اظهار داشت: در حال حاضر ارتباط این دو کشور موقعیت جدیدی را تجربه می‌کند که دو کشور بررسی‌های مشترکی را در مورد این حادثه و پشت پرده آن انجام دهند. جالب است که اوباما ابتدا از توافق ایران و آرژانتین استقبال کرد و بعدها تحت تاثیر فشار و تهدیدهای لابی صهیونیسم قرار گرفت.
 
 برای اقتصاد آرژانتین مهم بود که با وجود رکود اقتصادی که با آن گریبان‌گیر بود با ایران ارتباط داشته باشد.

این کارگردان فرانسوی در ادامه گفت: وقتی در سنین جوانی بودم و با وقوع انقلاب کوبا، مسئله فلسطین و مطرح شدن مسئله هولوکاست در دهه‌ی 80 و 90 در ذهن من جرقه این موضوعات زده شد که به این موضوعات بپردازم.

بومیر تاکید کرد: فلسطین از نظر من از هر جهت سرزمین مقدسی است.هم از لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ سیاسی؛ برای فیلم سازی در زمینه مقاومت فاکتورهایی وجود دارد که کار را برای ساختن یک فیلم مخاطب پسند سخت می‌کند.  

وی همچینین افزود: لابی اسرائیل اجازه دیده شدن و پخش فیلم‌هایی که در مورد مقاومت است و مخصوصا در خصوص فلسطین ساخته می‌شود را نمی‌دهد. به فلسطین به‌عنوان یک کشور و سرزمین کوچک نگاه نکنید که آدم های آن در حال کشته شدن هستند؛ فلسطین زادگاه مسیح است و جان کسانی که در فلسطین مبارزه می کنند مهم است.
  
"دیانا کمال الدین" نماینده کارگردان فیلم " پادشاه شن‌ها" با ابراز خوشنودی از حضور در ایران و جشنواره مقاومت گفت: من نماینده "نجدت انزور" هستم که فیلمش در جشنواره مقاومت حضور دارد.

کسانی که ساخته‌های این کارگردان را دنبال کرده اند می‌دانند که این فیلم نیز در ادامه ساخته‌های قبلی وی می‌باشد.

کمال الدین ادامه داد: کارگردان پادشاه شن‌ها همواره نشان داده است که صاحب فکر و اندیشه است و مایل به شناسایی گروه‌های تروریستی.

این کارگردان 10 سال است مشغول فعالیت است و امروزه فیلم پادشاه شن‌ها اوج فعالیت‌های "انزور"  در مورد تکفیری‌ها است.

نماینده کارگردان سوری در ادامه گفت: این فیلم جنجال زیادی به پا کرد، به علت اینکه داستان پادشاه عبدالعزیز آل سعود را به تصویر می‌کشد و شخصیت پادشاه را به گونه‌ای دراماتیک نشان می‌دهد که با خون ریزی پادشاهی خود را پایه‌گذاری کرده است و تلاش این کارگردان برای نشان دادن تروریست بعنوان پدیده‌ای که در کشور سوریه جریان دارد.

کمال الدین  همچنین اظهار داشت: هدف سازندگان این فیلم این است که نشان دهد اسلام عدالت خواه با اسلامی که تکفیری‌ها و آل سعود نشان می‌دهند چه تفاوت‌هایی دارد. تلاش ما بر این است که اسلام واقعی را نشان دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: تلاش ما نویسندگان و شعرا این است که اطلاع رسانی درست داشته باشیم که اگر این کار را نکنیم خیانت کرده‌ایم. ما می‌خواهیم تفاوت بین اسلام راستین و اسلام تکفیری‌ها را نشان بدهیم.

کمال‌الدین همچنین بیان کرد: کارهایی که در زمینه مقاومت تولید می‌شود از خطوط قرمز عبور می‌کند، از زمانی که به فکر ساختن فیلم پادشاه شن‌ها افتادیم کارگردان فیلم مورد هجوم آل سعود واقع شد . آنها از او خواستند که ساختن و نمایش فیلم را متوقف کند. آنها حتی به کشتن انزور فتوا دادند. حتی هنر پیشه‌ها و بازیگران فیلم مورد تهدید قرار گرفتند.
 
نماینده کارگردان پادشاه شن‌ها گفت: همواره نظامهای حکومتی مانع ساختن اینگونه فیلم ها هستند. این فیلم به خاطر موضوعش مورد هجمه واقع شد و برای ساخت آن با پیدا کردن اسپانسر مشکل داشتیم و همچنان این مشکل وجود دارد.

هیچ شرکت یا سازمانی نیست که بتواند هزینه‌ها را متقبل شود. بازاریایی نیز برای این فیلم بسیار سخت بود. کشورهای عربی معمولا سعی نمی‌کنند باعث خشم اعراب شوند.

با تمام سختی هایی که وجود دارد همچنان برای این فیلم مشغول بازاریابی هستیم .

وی در ادامه گفت: حضور ما در این جشنواره و در کشور ایران باعث می شود که تشویقی باشد برای ادامه این فیلم ها. هنرمندان نباید به خطوط قرمز اعتنا کنند باید از فیلم هایی که در مورد مقاومت است حمایت کنند.

وی با ابراز امیدواری از ارتباط دو کشور ایران و سوریه گفت: انزور درصدد است که در مورد داعش نیز فیلم بسازد که مسلما با جنجال بیشتری مواجه می شود. این کارگردان همیشه از جریان‌های سیاسی سبقت می‌گیرد و از مدتها قبل در فکر ساختن اینگونه فیلم‌ها بود.

وی در پایان گفت: از طرف رسانه‌های غربی واکنشی پس از تهدید انزور و حکمی که آل سعود برای قتل او داد نشان داده نشد، فقط در چند روزنامه بین‌المللی خبرهایی داده شد.

اینکه ایران بخواهد فیلم پادشاه شن‌ها را حمایت کند بستگی به خود این کشور دارد اما حمایت از این فیلم بدون دخالت بخش خصوصی وسرمایه امکان‌پذیر نیست.

سپس "رافائل لارا" کارگردان مکزیکی گفت: باعث افتخارم است که در این جشنواره فوق‌العاده شرکت دارم و از کشور زیبای ایران بازدید می‌کنم و جالب است که یک فیلم مکزیکی در ایران به نمایش در می‌آید.

وی افزود: این فیلم پنجم من است که در مورد موضوع تاریخی و به صورت درام ساخته شده است. این کارگردان مکزیکی ادامه داد: این فیلم از جهات مختلفی در مکزیک قابل توجه است.

این فیلم بزرگترین و پرخرج‌ترین فیلمی است که ساخته شده است. این فیلم با 9 میلیون دلار ساخته شده که می‌توان گفت بزرگترین فیلم صنعت سینمای مکزیک است. هزینه فیلم های دیگر از 2 میلیون دلار تجاوز نمی‌کند. 

وی اظهار داشت: این فیلم درباره حساس‌ترین برهه تاریخی مکزیک است. من خوشحالم که بگویم با اینکه این فیلم درمورد تاریخ مکزیک است اما متعلق به جریان مقاومت و تمام کشورهایی است که در مقابل امپراطوریها مقاومت کرده‌اند.

اما موضوع فیلم در مورد مقاومت مکزیک در برابر امپراطوری فرانسه است.

رافائل لارا در ادامه خاطر نشان کرد: تحقیق بسیار طولانی و دقیق برای ساخت فیلم صورت گرفته و در آن هجوم 3 امپراطوری اسپانیا،‌فرانسه و انگلیس برای اهداف مختلف از جمله کسب منابع مالی و ثروت به کشور مکزیک نشان داده شده است.

دولت مکزیک در آن زمان سعی می کرد که جنگ به مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک کشیده نشود اما در واقع نجات ایالات متحده آمریکا، هدف اصلی بود، نه نجات مکزیکوسیتی.
 
وی ادامه داد: در این گیرودار جنگهای داخلی آمریکا بین شمال و جنوب در حال شکل‌گیری بود که اگر ادامه می‌یافت مسلما آمریکای جنوبی پیروز می‌شد اما مقاومت مردم مکزیک در مقابل جنگ‌ها خصوصا امپراتوری فرانسه باعث پیروزی مردم مکزیک شد.

مردم مکزیک از نظر تعداد نصف ارتش فرانسه بودند و از نظر تجهیزات نیز بسیار ضعیف بودند و در مقابل مجهز ترین ارتش روز دنیا حتی با سنگ مقابله می‌کردند.
 
لارا همچنین ادامه داد: این فیلم داستان مقاومت کشورهای مستضعف نگه داشته شده در مقابل قدرت‌هاست.در دوران جدید هم مقاومت کشورهای ضعیف در مقابل امپراطوری جدید است.

این کارگردان مکزیکی گفت: سیاست‌مداران مکزیک از نظر مردم این کشور درگیر ستادهای مختلف شده اند و در واقع نوعی بی‌تفاوتی در بین مردم حاکم شده است. با فشار آمریکا قراردادهای نفتی بسته شده و پول نفت مکزیک به جیب آمریکا می‌رود.

لارا همچنین تاکید کرد: دغدغه من ساختن فیلم برا ی کشور خاص نبود. فیلم اول من در مورد کلمبیا و اتفاقات آن بود.

دغدغه من به تفکر انداختن مخاطب با دیدین فیلمم بود که وقتی آن را می‌بینید در ذهن شما باقی بماند.

وی همچنین گفت: در صد بالایی از فیلم‌های مکزیک را هالیوود می‌سازد.

من وقتی فیلمم را در ژاپن و سوریه نمایش می دادم آنها پس از دیدن فیلم می‌گفتنند که دوست دارند یک مکزیکی باشند.

رافائل لارا در پایان گفت: قضیه فلسطین قضیه پیچیده ای است. دغدغه من یک دغدغه انسانی است و ما می توانیم ماه‌ها و سال ها در مورد فلسطین صحبت کنیم  اما من به موضوع انسانی توجه می کنم که یک طرف با سنگ و طرف دیگر با بمب و موشک می‌جنگد و کشته‌شدگان غیر نظامی یک طرف بسیار بیشتر از کشته‌های غیر نظامی طرف دیگر.
--
اکرم عجوانی از کشور تونس گفت: به نظر من فیلم هایی که در مورد مقاومت ساخته می‌شود رده بندی‌های مختلفی دارد. بحث مقاومت بر وجدان ملتها و ارزشهای اصیل ملت تکیه می‌کند و سینما معاصر شامل همه این مسائل می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای غربی می خواهند صلح و جنگ را از دید آنها ببینیم و طبق سلیقه آنها چپ و راست را طبقه‌بندی کنیم. آنها حتی ارزشها را تقسیم‌بندی می‌کنند. 

عجوانی در ادامه گفت: این طبقه‌بندی‌ها اصلا مورد توجه حامیان مقاومت نیست. در تونس سخن گفتن از سینمای مقاومت سخت است.

فیلم هایی که طبق نظر آنها ساخته می‌شود حمایت‌های مالی در پی دارد. برای ما سوال است که چرا آنها از فیلمهایی حمایت می‌کنند که مشکلات ما را حل نمی کند و درد ما را نمی‌گوید.

وی افزود: جریان‌های تکفیری و لابی‌های مختلف به منظور ایجاد نظم سیاسی و جغرافیایی در منطقه در جریان هستند، به نظر من حصار کشی کشورها را تقویت نمی کند این عقل است که باعث تقویت کشورها می شود.

ما به دنبال ایجاد ساختار مقاومت هستیم و این از تجهیز سلاح مهمتر است.

وی در ادامه گفت: راجع به انقلاب تونس فیلمی ساخته شده که در جشنواره مقاومت شرکت کرده.

ارزشهایی که منجر به انقلاب تونس شده است را به نمایش می گذارد . بسیاری از خبرنگاران تونسی ابتدا مخالفت کردند که نقش رسانه‌های غربی را در این فیلم بازی کنند اما بعدها به خاطر اهداف فیلم به گروه پیوستند.

وی در پایان گفت: ریشه‌های انقلاب تونس ما را به سوی ارزشها سوق داده و رنج و بدبختی مردم باعث شعله ور شدن شعله‌های انقلاب شد.

باید بگویم که کارگردان این فیلم تاکنون 30 پروژه سینمایی در مورد اسلام هراسی در غرب، اقلیت ها در جهان عرب و مقاومت‌های کشورهای مختلف ساخته است.


انتهای پیام/ اس 
 
 



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.