سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

صادرات در زمینه گیاهان دارویی بیشتر از 500 میلیون دلار نیست

ستاری گفت: با وجود پتانسیل بالا در زمینه گیاهان دارویی، صادرات ما بیشتر از 500 میلیون دلار نیست.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری که به مناسبت دومین جشنوار ه و نمایشگاه، ملی گیاهان دارویی فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که در تاریخ 7 تا 10 مهرماه 93 در مصلی‌ تهران برگزار می‌شود طی سخنرانی گفت: در خصوص ‌ابلاغیه سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با بحث علم و فناوری باید بگویم که این سیاستها چند سالی بوده که در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود و هم اکنون ابلاغ آن محقق شد. 
 
وی افزود: باید به بحث کمی سازی جهت پیشرفت فعالیتهای علوم و فناوری توجه شود که در این راستا تفکیک بین پژوهشهای بنیادی و پژوهشهایی که قابلیت تجاری دارند صورت گیرد در این راستا بخش معاونت علمی و فناوری به تفکیک وظایف و تفکیک برخوردها توجه می‌کند. 
 
وی به اشتباهات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و افزود: در این راستا اشتباه صورت گرفته موجب کاهش عملکرد و راندمان‌ شده است و همین امر پایه‌ای شده که پژوهش در آمدزا نیست. 
 
ستاری تصریح کرد: در حوزه بنیادی پژوهش موجب اقتدار ملی می‌شود و همین امر موجب ایجاد پول در بازار است. 
 
وی در ادامه به نمایشگاه ملی گیاهان دارویی اشاره کرد و اظهار داشت: این نمایشگاه پتانسیل بالایی دارد چنانچه صادرات در این حوزه بیشتر از 500 تا 600 میلیون دلار نیست.
 
ستاری تصریح کرد: هم اکنون ایده‌های خوبی در کشور در خصوص تغییر کشت، توسعه علوم گیاهان دارویی وجود دارد. 

نباید خام فروشی را سد راه خود قرار دهیم

 
در ادامه وطنی معاون فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: زمینه اشتغال در رابطه با گیاهان دارویی در کشور وجود دارد. 
 
وی به ابلاغ سیاست‌های کلان علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در رابطه با ابلاغ سیاست‌های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید بگویم مرجعیت علمی و فناوری با نگاه جهادی و به طور مستمر در کشور ما وجود دارد و باید تلاش کنیم که خلق مزیت سنی از گیاهان دارویی داشته باشیم. 
 
وی تصریح کرد: در این راستا نباید خام فروشی را سد راه خود قرار دهیم چرا که هم نیروی متخصص و هم منابع لازم در کشور وجود دارد. 

8 هزار گونه گیاهی در کشور شناخته شده است/ تنها 7 هزار و 500 گونه ثبت شد

در ادامه علیرضا عصاره دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی گفت: مزیت‌های علمی کشور خیلی بالاست اما مغفول مانده، چنانچه بیش از 8 هزار گونه‌ی شناخته شده در کشور وجود دارد که تنها 7 هزار و 500 مورد ثبت شده است. 
 
وی افزود: با توجه به مستندات علمی 2 هزار و 300 گونه از گیاهان خاص تبدیل به صنعت شده‌اند و 2 هزار و 300 گیاه دارویی، آرایشی، بهداشتی، آفت‌کش‌ها، مکمل‌های غذایی، عطر دهنده، چاشنی و طعم دهنده طبیعی موثر در کشور وجود دارند و این امر موجب می شود که اقتصاد ایران روز به روز شکافنده‌تر شود. 
 
وی در ادامه به تمدن کهن ایرانی اشاره کرد و افزود: در کنار امر اقتصاد و توسعه ایران می‌توان به تمدن کهن ایران به عنوان یک مکتب پزشکی اشاره کرد که در این راستا نیز باید رویکرد جدیدی داشته باشیم، چرا که هم اکنون شاهد ممنوعیت افزایش افزودنی‌های شیمیایی از طرف مراکز رسمی هستیم که به جای این مراکز، مراکز‌ ترکیبات طبیعی در حال افزایش است. 


 
انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.