سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حق فنی خدمات داروسازان بدرستی تبیین نشده است

رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی با بیان اینکه ورود قضات دیوان عدالت به یک حوزه تخصصی، غیرکار‌شناسانه بوده است، گفت: موضوع خدمات فنی داروساز در داروخانه‌ها مورد چالش غیرتخصصی قرار گرفت.

عباس کبریایی‌زاده رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از وظایف داروساز ارائه خدمات مشاوره‌ای به پزشک و بیمار است؛ بیان داشت: حق فنی داروسازان در داروخانه‌ها به درستی تبیین نشده و این در حالی است که داروسازان خدمات مشاوره‌ای بسیاری را به بیمار و پزشک و سایر حرفه های پزشکی بر حسب ضرورت مراجعه و اطلاعاتی که مورد نیازشان است به آن‌ها ارائه می‌کنند. 

 وی افزود: در بسیاری از داروخانه‌ها طبق تحقیقات انجام شده، همکاری مطلوبی بین داروسازان و پزشکان مجاور داروخانه و یا پزشکانی که بصورت ثابت با داروخانه مشخصی همکاری دارند؛ وجود دارد. 

وی با بیان اینکه وظایف متعددی متوجه داروسازان است که در به چالش کشیدن تعرفه از آن غفلت شده است، ادامه داد: داروسازان علاوه بر ارائه خدمات دارویی به بیمار و پزشک، مراقب کیفیت و سلامت داروهایی هستند که در داروخانه حفظ و نگهداری می‌شود. 

مدیرگروه اقتصاد مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از دغدغه‌های بزرگ وزارت بهداشت در کشورهای مختلف را وجود فرآورده‌های تقلبی دارویی عنوان کرد و گفت: داروهای تقلبی یا counter feit اصولا یا فاقد ماده موثره دارویی هستند و یا در ساخت آن‌ها اصول کیفیت مولکول‌های دارویی رعایت نشده است که پدیده هنگامی که فرآورده‌های دارویی گران می‌شوند، بیشتر مشاهده می‌شود. 

کبریایی‌زاده با تاکید بر اینکه احتمال ورود داروهای Fake در زمان گران شدن اقلام دارویی به شدت افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در ایران به دلیل مصوبات قانونی موجود، داروساز به عنوان یک مسوول فنی باید در داروخانه حضور داشته باشد و این امر سبب شده تا جزء کشورهایی باشیم که تقلب‌های دارویی و نامطلوب در داروخانه‌های آن تقریبا نزدیک به استاندارهای اروپاست. 

 به گفته وی در برخی مقالات منتشر شده میزان تقلب‌های دارویی در کشورهای اروپایی به حدود ۸ درصد می‌رسد که در ایران نیز طبق بررسی‌های به عمل آمده میزان تقلبات دارویی در همین محدوده است که نشان از نقش کلیدی داروساز در داروخانه دارد.



انتهای پیام/
برچسب ها: حق فنی ، داروسازان ، دارو ، بیمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.