ورود به مباحث درمانی و تشخیصی از جمله وظایف وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی نظام سلامت در جامعه است و احیای حق فنی نیز در همین راستا صورت گرفت.

عباس کبریایی زاده مدیرگروه اقتصاد مدیریت دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ورود دستگاه قضایی را به موضوع خدمات فنی داروسازان در داروخانه ها یک کار غیرکارشناسانه عنوان کرد و اذعان داشت: نظارت بر امر درمان و خدمات دارویی در حیطه وظایف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است و طبق قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان این وزارتخانه مسوول تدوین استانداردهای خدمات دارویی و درمانی است.

 وی با تاکید بر این که داروساز تکمیل کننده چرخه درمان است، خاطرنشان کرد: در سال 2014 میلادی که دنیا به سمت ارائه خدمات دارویی تخصصی حرکت می کند و بسیاری از کشورها برنامه های بلند مدت را برای مراقبت های دارویی بیشتر از بیماران تهیه و تدوین می کنند ،ابطال حق فنی و نادیده گرفتن داروسازان در پروتکل درمانی بیماران در جامعه ایران امری نامعقول بود.

 وی با اشاره به تغییرات بار بیماری ها در دنیا اظهار داشت: این امر بیانگر حرکت بیماری ها به سمت مزمن شدن است و به عبارتی با افزایش طول عمر میزان بیماری های مزمن در جامعه افزایش خواهد داشت ؛لذا وقتی جمعیت جامعه به سوی پیرشدن می رود،درگیری بیشتری با بیماری های مزمن خواهد داشت که این امر نقش کلیدی دارو و  داروسازان را در نظام سلامت نمایان تر می کند.

 به گفته وی دارو یکی از مهم ترین ابزارها در درمان بیماری های مزمن است که طی سال های اخیر با تحولاتی که در فرآیندهای پیشگیری و درمان رخ داده می تواند از جمله مهمترین ابزار در کنترل و پیشگیری بیماری ها نیز باشد.

 رئیس هیات مدیره تامین اجتماعی با اشاره به این موضوع که در سایر کشورها به نقش داروساز در نظام سلامت توجه ویژه می شود،تاکید کرد:در جامعه ما نیز باید به نقش داروسازان در حوزه درمان توجه بیشتری شود چرا که از سال 74 تاسیس گروه داروسازی بالینی را در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم با این رویکرد که خدمات حرفه ای داروسازی برای بیماران بستری و بطور اخص بیمارانی که در حوزه های مصرف دارو نیاز به مراقبت بیشتر دارند همانند بخش های Icu ،عفونی ،قلب و عروق ،غدد و بطور کلی بخش هایی که بیماران با مصرف مزمن داروها سروکار دارند ؛بیشتر شده و مورد توجه قرار گیرد.



انتهای پیام/

 

 

به گفته دکتر کبریایی زاده در برخی کشورها اسم داروخانه ها به بخش مراقبت های دارویی تغییر یافته و تعدادی از متخصصان داروسازی بالینی در آن مشغول فعالیت هستند که داروخانه بخشی از آن است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.