به گزارش خبرنگار فناوریهای نوین باشگاه خبرنگاران؛ محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایشهای معاونت علمی و فناوری طی سخنرانی گفت: تشکیل ستادهای راهبردی توسعه فناوری به 12 سال پیش بر می گردد و از آن به بعد با توجه به موضوعات فرابخشی که وجود داشته تشکیل چنین ستادهایی گسترش یافت و در نهایت در اوایل سال 93 ستاد توسعه صنایع دریایی شکل گرفت.
وی افزود: ما به دنبال علم و فعالیتهایی هستیم تا صنایع دانش بنیان شکل بگیرد که در این رابطه ستاد توسعه فناوری دریایی 3 کارگروه تشکیل داده است.
سیفی به جایگاه تولید علم اشاره کرد و گفت: جایگاهها از لحاظ تولید علم در دنیا رشد بالایی از 10 سال پیش تاکنون داشته است چنانچه از رتبه 21 به رتبه 13 صعود داشتهایم.
وی اظهار داشت: هم اکنون منابع مالی این ستاد محدود است اما از همان بودجه حداقلی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به ما تعلق گرفته میتوانیم در بومی سازی تجهیزات و تامین تجهیزات به کار گیریم.
در دریای خزر یک کشتی ساخت ایران وجود ندارد
در ادامه هادی حق شناس معاون برنامه ریزی و مالی اداری سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: در یک مقیاس کلی هم اکنون مشکل اقتصاد ایران در سمت عرضه است نه در سمت تقاضا، چنانچه هم اکنون در صنعت دریایی نیاز به کشتی در کشور وجود دارد.
وی افزود: در دریای خزر حتی یک کشی ساخت جمهوری اسلامی ایران نداریم و این در حالی است که در جنوب کشور نیز همین وضعیت وجود دارد و این بحرانها به دلیل عدم وجود تقاضا در کشور است.
حق شناس به دلایل طولانی شدن ساخت کشتی در کشور اشاره کرد و گفت: از جمله دلایل طولانی شدن ساخت کشتی در کشور، تحریم ، عدم فراهم شدن تسهیلات و عدم وجود یک مرجع دریایی در کشور است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: مردم ایران مطلع نیستند که 80 درصد بار کشتی با پرچم غیر ایرانی حمل میشود و این در حالی است که رشد حمل و نقل دریایی در جهان رو به افزایش است.
حق شناس به بیکاری فارغالتحصیلات اشاره کرد و افزود: با توجه به بیکاری فارغالتحصیلان در کشور، ما در جنوب و شمال کشور یعنی مناطق دریایی میتوانیم این مشکل را حل کنیم.
انتهای پیام/