سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی تاکید کرد

روح حاکم بر برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر فناوری و نوآوری باشد

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست هم اندیشی تدوین احکام برنامه ششم توسعه تاکید کرد، روح حاکم بر این برنامه باید مبتنی بر فناوری و نوآوری باشد.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سیدسپهر قاضی نوری، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی در نشست هم اندیشی در راستای تدوین برنامه ششم اظهار کرد: در تدوین احکام برنامه ششم توسعه علم و فناوری باید در همه فصول دیده شود و در اصل روح حاکم بر این برنامه باید مبتنی بر فناوری و نوآوری باشد.

وی در ادامه بیان کرد: به کارگیری فناوری و دانش باید تحرک لازم را در همه زمینه های مختلف صنایع ایجاد کرده ودر همین راستا دانش بنیان شدن شرکت‌ها نباید به معنی ایجاد اشتغال محدود و اعطای یک بودجه برای تاسیس یک شرکت باشد بلکه باید شرکت های دانش بنیان با هدف تزریق دانش به صنایع موجود بوده و از این طریق چرخ صنایع بزرگ به حرکت درآید. 

دکتر قاضی نوری خاطر نشان کرد: ما باید بدانیم که علم و فناوری ابزاری برای ایجاد اشتغال در کشور و پیشرفت و توسعه کشور به شمار رفته و آن را در تمامی امور به کار بریم. 

بر اساس گزارش مذکور، معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی در ادامه این نشست از تمامی استادان، متخصصان و صاحبنظران عرصه علم و فناوری خواست تا درباره تدوین احکام برنامه ششم توسعه هم اندیشی کرده و نظرات و راهکارهای خود را ارائه کنند.

در همین راستا گزارشی در زمینه برنامه ریزی های مختلف تدوین احکام برنامه ششم توسعه ارائه شد که در بخش اول این گزارش به تم کلی برنامه و تاکید سیاست های کلی در حوزه علم و فناوری پرداخته شده و آمده بود که تم برنامه ششم توسعه رشد رقابتی مبتنی بر دانش و بهره وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی-ایرانی است.

تقویت حضور بخش خصوصی،همکاریهای بین المللی،ساماندهی نظام ملی نوآوری وتقاضا محور بودن پژوهش از جمله مواردی است که در جزییات تم کلی برنامه آمده است.

در بخش شوراهای برنامه ریزی این گزارش آمده که 29 شورا در پنج گروه اصلی برنامه ریزی منطقه ای، اقتصاد،امور عمومی و دفاعی،امور زیربنایی وتربیتی، فرهنگی و اجتماعی آن می توانند نقش ایفا کنند.

همچنین بر اساس این گزارش، شوراهایی که معاونت می تواند به عنوان رئیس یا همکار در آنها عضویت داشته باشد شامل برنامه ریزی پژوهش و فناوری،برنامه ریزی توسعه بخش خصوصی،خدمات مالی و بازرگانی،کسب و کار،برنامه ریزی صنعت و معدن وبرنامه ریزی ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود.

تهیه گزارشات پشتیبان، مطالعات راهبردی بخشی و فرابخشی، برنامه عملیاتی موضوعات خاص وارائه احکام پیشنهادی از جمله مواردی بوده که در وظایف شوراها آمده است.

در این گزارش، به برخی مشکلات سیاست گذاری عمومی در کشورمبتنی بر آسیب های مربوط به پیش نیازهای سیاست گذاری، آسیب های مربوط به فرایند سیاست گذاری و آسیب های مربوط به اجرای برنامه نیزاشاره شده بود.

رویکردهای سیاستگذاری علم و فناوری در برنامه ششم فناوری،رویکرد جامع نگر به سیاست گذاری فناوری و رویکرد معطوف به پیشران ها و مسائل فناوری از جمله مباحث دیگری بودند که در این نشست هم اندیشی مورد بررسی قرار گرفت. 

ویژگی‌های گذار اقتصادی، صنعتی وفناوری در افق برنامه ششم و ساختار اجرایی معاونت در تدوین احکام برنامه ششم از دیگر عناوینی بود که در این گزارش به آن پرداخته شد. 

در این هم اندیشی سوالات و محورهایی برای حاضران مطرح شد که بدین شرح است:

•با توجه به تجربه سیاست گذاری عمومی در ایران و مشکلات آن، در فرموله کردن سیاست فناوری در برنامه ششم چه مشکلات، محدودیت ها و فرصت هایی پیش رو است؟

•سیاست گذاری فناوری در گذار از اقتصادمبتنی بر منابع به اقتصاد بهره وری و صنعت مبتنی بر مزیت نسبی به مزیت رقابتی چه ویژگی هایی خواهد داشت؟ 

•چه ترکیبی از دو رویکرد ارائه شده را برای احصا احکام فناوری در برنامه ششم مناسب می دانید؟ در هر رویکرد چه تصویر کلان یا پیشران هایی را توصیه می کنید؟

•با توجه به ساختار اجرایی معاونت در موضوع برنامه ششم، چه روش ها و مکانیزم هایی را برای تعامل در جهت تولید محتوا پیشنهاد می کنید؟

گفتنی است در ادامه این هم اندیشی و پس از ارائه گزارش مذکور، متخصصان و کارشناسان صاحبنظر عرصه علم و فناوری به ارائه نظرات و پیشنهادات خود درباره تدوین احکام برنامه ششم توسعه پرداختند. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.