سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غنی شدن بدن از ویتامین "مسمومیت" را به دنبال دارد

برخی افراد به دلیل کمبود املاح معدنی بدنشان احتیاج به ویتامین دارد اما گاهی اوقات مصرف بی‌رویه مکمل و ویتامین‌ها افراد را دچار مسمومیت ویتامینی می‌کند.

مصطفی رنجبر متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در گذشته بسیاری از بیماری‌ها به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم رخ می‌داد مثلا به دلیل کمبود ویتامین C و کم خونی فقر آهن به وجود می‌آمد اما در این روزها با غنی شدن مواد غذایی و خوردن همزمان مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش از پیش مواردی از مسمومیت با ویتامین‌ها را می‌بینیم در واقع مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی در آب خطر کمتری دارد و مسمومیت با آن به ندرت دیده می‌شود اما می‌تواند باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش شود. 

وی افزود: مصرف بیش از حد ویتامین A خطرات آسیب عصبی و آسیب کبدی را افزایش می‌دهد معمولا مسمومیت با ویتامین C کمتر رخ می‌دهد اما می‌تواند به آسیب کبدی بیانجامد، ویتامین K باعث مسمومیت نمی‌شود اما مصرف بیش از حد مکمل K می‌تواند به مسمومیت و علائمی چون آسیب کبدی منجر شود. 

وی اذعان داشت: مصرف بیش از حد آهن خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و نیز جذب بیش از حد روی باعث ضعیف شدن "دستگاه ایمنی بدن" انسان می‌شود. 

در واقع از علایم و نشانه‌های مسمومیت با انواع مکمل‌ها می‌توان به استفراغ، کاهش وزن، یبوست، سنگ کلیه و نیز کاهش اشتها اشاره کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.