سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی واحد تهران شمال:

استفاده از مثلث تخلیه، تحلیه و تثبیت استاد شهید مطهری در نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب

عباسعلی قیومی معاون فرهنگی و اجتماعی واحد تهران شمال در یادداشتی به بررسی زوایای برنامه های فرهنگی دانشگاه آزاد در موضوع عفاف و حجاب پرداخته است.

 به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، متن این یادداشت که در اختیار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی قرار گرفته به شرح زیر است: 
 
 سپاس خدای را عزوجل که در سالی که از سوی رهبر عظیم‌الشأن ایران اسلامی تحت عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی نام‌گذاری شده‌است و از ابتدای سال مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی که در صدر آنان دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد به جای پرداختن به فعالیت‌ها و اقدامات نمادین به منظور حرکت به سمت شعارهای سال، به اقدام عملی به خصوص نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی ایرانی از جمله فرهنگ عفاف و حجاب همت گمارده‌اند که نمونه بسیار بارز آن توجه ویژه ریاست عالیه دانشگاه و معاونت محترم فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به این مقوله می‌باشد که به خوبی در بخشنامه‌های صادره از سوی ایشان مشهود و قابل رؤیت و دسترسی همگان است. 
 
جسارت اضافه نمودن عنوان "اجتماعی" به معاونت فرهنگی و تقبل مسئولیت‌های اجتماعی و شهروندی و... که دامنه بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ از جمله اقدامات بسیار استراتژیک و مهم است که در آینده برکات و فواید آن مشهودتر خواهدشد. 
 
همان گونه که تمامی راهبردها، اهداف و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خصوصاً در حوزه فرهنگی و اجتماعی مشخص است، داشتن رویکرد فرهنگی در تمامی فعالیت‌های دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، عمرانی، فرهنگی – اجتماعی، اداری  و مالی) در قالب سند مهندسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و در ارتباط با تمامی عناصر دانشگاه (هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان) در صدر اولویت تمامی مسائل قرار داده شده‌است به نحوی که ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی به هر صورت ممکن به تشکیل جلسات شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه و کمیته‌های تخصصی آن تاکنون همت گمارده‌اند 
 
حال با این مقدمه، چگونه می‌توان ادعا نمود این دانشگاه که انصافاً در بین تمامی مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی با این همه اقدامات متحول‌کننده که در کوتاه‌مدت به عنوان پیشتاز فرهنگی انجام داده‌است، از موضوع فرهنگ و مقوله‌های فرهنگی غافل است؟ 
 
چگونه می‌توان گفت دانشگاه آزاد اسلامی که موضوع نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف را به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف خود قرار داده‌است و برای اولین بار قصد تغییر نگاه با رویکرد فرهنگی و ارزشی به این موضوع را دارد با حجاب و عفاف مخالف است. نگاهی منصفانه به مباحث زیر می‌تواند بسیاری از منتقدان را به تأمل وادارد. 
 
براساس مستندات، بخشنامه‌ها، راهبردها، اهداف و برنامه‌های دانشگاه ازاد اسلامی که براساس اصول علمی، دینی و اعتقادی دین مبین اسلامی تهیه و تدوین شده و مبانی نظری بسیار محکمی نیز دارند به راحتی می‌توان اصول زیر را از این مستندات درخصوص مقوله عفاف و حجاب برداشت نمود: 
 
1- استفاده از نظریه دینی استاد شهید مهطری (ره) مبنی بر نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی با چارچوب فرایندی تخلیه، تحلیه و تثبیت در بین عناصر دانشگاه آزاد اسلامی و مقوله حجاب و عفاف. 
 
2- استفاده از نظریه‌های رفتاری و تحول و تغییر از جمله نظریات موجود در خصوص حرکت از تغییر و افزایش دانش، تغییر نگرش، تغییر رفتار فردی و سپس گروهی در نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف. 
 
3- توجه ویژه به بحث پوشش دانشگاهی همزمان و موازی با پرداختن به مقوله‌های درونی‌سازی حجاب و عفاف. 
 
4- بهبود و تغییر رویکردها و فرآیندهای برخورد و  اقدام درخصوص مقولات و موضوعات فرهنگی، اجتماعی. 
 
5- تأکید بر انجام اقدامات ماندگار و ریشه‌ای به جای توجه به اقدامات صوری، نمادین و کوتاه‌مدت. 
 
6- ارائه برنامه‌های تقویت ارزش‌های دینی و اعتقادی، رفع شبهات و ... در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف. 
 
7- توجه ویژه به بحث آموزش زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی خصوصاً در حوزه حجاب و عفاف. 
 
8- تعامل با مراجع و مراکز فرهنگی، اجتماعی و دینی درخصوص نهادینه‌سازی و ماندگاری اقدامات لازم درخصوص فرهنگ حجاب و عفاف.


انتهای پیام/
برچسب ها: حجاب ، عفاف ، دانشگاه آزاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.