سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روح الله جعفری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جامعه‌ی هنری پویا، جامعه‌ای دیالوگ محور است

جامعه‌ایی که به هنرمندانش اجازه‌ی رشد، بالندگی نقد را بدهد به سمت پویایی سوق داده می‌شود.

روح الله جعفری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: برای آنکه به بررسی دقیق این پرسش بپردازیم که آیا تئاتر انعکاس دهنده آنچه در جامعه اتفاق افتاده یا نه باید به زمان ورود و پیدایش آیین‌های نمایشی در ایران پرداخت.
 
وی ادامه داد: در کشورهایی همچون یونان تئاتر با ایجاد پرسش و پرسشگری در سطوح مختلف جامعه روبه رو بوده است. یعنی در صحنه نمایشی بالا دست و فرو دست حق پرسش و روشنگری مسائل مختلف را داشتند.
 
وی تصریح کرد: به این ترتیب بود که دیالوگ در صحنه نمایش شکل گرفت لذا این دیالوگ و گفتگو بازتاب دهنده‌ی آنچه که در جامعه یونان رخ می‌داد، اما در کشوری چون ایران از ابتدای امر در این حوزه این اتفاق نیفتاده یعنی دیالوگ در صحنه نمایش و سطوح مختلف جامعه شکل نگرفت.

کارگردان" من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم" در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تئاتر بیشتر تحت تأثیر شرایط اجتماعی-اقتصادی است یا شرایط اجتماعی- فرهنگی ‌اظهار داشت: هنرهای نمایشی علی‌الخصوص تئاتر بازتاب شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است. در واقع تئاتر منشور کامل آن چیزی است که باید از دل جامعه گرفته شود و به مردم ارائه شود در این صورت است که تئاتر می‌تواند نقاط ضعف و قوت یک جامعه را بخوبی منعکس کند.

جعفری اظهار داشت: اگر مدیریت کلان فرهنگی به جامعه هنری اعتماد کند و فاکتورهای نظارت را تقلیل دهد جامعه هنری به شکلی خلاقانه می‌تواند نقاط ضعف و قوت جامعه را در آثار نمایشی بازتاب دهد.
 
وی افزود: زمان‌هایی که مدیریت کلان فرهنگی به هنرمندان اعتماد کرده است شاهد آن بودیم که به سمت دموکراسی گام به جلو برداشته‌ و در غیر این صورت پسرفتی محسوس در تمامی لایه‌های مختلف هنر داشته‌ایم که ضرر و زیان آن نصیب پیکره جامعه می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.