سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نویسنده:

اندیشه ورزی و حکمت در شعر صائب تبریزی دیده می‌شود

زبان ساده و همه فهم صائب، شعر وی را به صورت ضرب المثل در زبان و ادب فارسی درآورده است.

عباس براتی‌پور شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: صائب تبریزی در شعر،‌ "سبک هندی" را انتخاب کرد و غزل‌های وی به سبک هندی است. او در شعر خود، بیشتر از مثل‌ها و حکمت‌ها صحبت می‌کند و شعرش از پند واندرز سرشار است.
 
وی افزود: زبان ساده و همه فهم صائب تبریزی در شعر سبب شده بسیاری از اشعار وی به صورت ضرب‌المثل در زبان و ادب فارسی درج شود مرحوم قهرمان غزلهای صائب را در شش جلد فراهم کرده است.
 
این شاعر ادامه داد: کلیات صائب تبریزی با مقدمه "امیری فیروزکوهی" منتشر شد ."امیر فیروزکوهی" در مقدمه کلیات صائب سبک هندی را تشریح می‌کند.

 "صائب" را از سرآمدان شعرای سبک هندی می‌دانیم و پس از آن کلیم کاشانی و دیگر شاعران را در سبک هندی مشاهده می‌کنیم.
 
وی اظهار داشت: صائب به تبریزی معروف است ولی در اصل از اهالی اصفهان به حساب می‌آید اشعار صائب بیشتر جنبه موعظه و پند دارد حکمت در شعر وی زیاد مشاهده می‌شود استفاده از معانی آیات، فرمایش حضرت رسول (ص) و ائمه معصومین (ع) را می‌توان در شعر وی دید.
 
براتی پور عنوان کرد: در سال 45 دیوان صائب تبریزی را خریداری و مطالعه کردم و از آن لذت بردم بسیاری از بزرگان اشعار صائب را در حافظه دارند اندیشه ورزی و حکمت در شعر صائب دیده می‌شود.
 
این شاعر بیان کرد: در سبک عراقی که غزلیات حافظ نمونه آن است ارتباط درونی شعر در محور عمودی به زیبایی دیده می‌شود و این مسئله در سبک عراقی از سبک هندی بیشتر است.
 
وی خاطرنشان کرد: ارتباط درونی شعر در سبک هندی در محور افقی لحاظ می‌شود و هر بیت برای خود بیتی مستقل است به همین دلیل در غزل هر بیتی معنایی مستقل دارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: اندیشه ، شعر ، صائب ، سبک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.