سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاپی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تغییر کاربری اراضی زراعی آفت توسعه بخش کشاورزی است/دولت هرچه سریعتر "لایحه جامع منابع طبیعی کشور" تقدیم مجلس کند

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی را آفت توسعه بخش کشاورزی خواند و گفت: قوانین موجود پاسخگوی رفع این مشکل است اما اشکال اساسی در عدم نظارت صحیح و عدم برخورد قانونی یکسان با افراد حقیقی و حقوقی است.

عباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: یکی از بحث‌های جدی در بحث کشاورزی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی است.  

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، آفت توسعه بخش کشاورزی، محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی است که متأسفانه به دلیل اعمال نفوذهایی که صورت می‌گیرد اتفاق می‌افتد. 
 
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد سرعت تغییر کاربری و به نوعی زمین خواری در بخش کشاورزی هستیم، تصریح کرد: در منطقه آبسرد دماوند بیش از هزار هکتار از مستعدترین اراضی کشور که کمتر نمونه آن را می‌توان در کشور دید به راحتی تغییر کاربری داده و به ویلاسازی اختصاص پیدا کرده است.  

پاپی زاده ادامه داد: متاسفانه در شمال کشور نیز شاهد این معضل هستیم و با وجود اینکه اراضی اندکی در نوار سبز حاشیه دریای خزر وجود دارد تغییر کاربری‌ها به شدت زیاد شده و ساخت و سازها بالا رفته به طوری که جنگل‌ها نسبت به 40 سال پیش به شدت تخریب شده‌اند.
 
وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی جزء سرمایه ملی است که به دلیل خلاء یا ضعف قانونی در حال از بین رفتن است، تصریح کرد: البته بنده اعتقاد دارم قوانین موجود را اگر درست اجرا شود و نظارت بیشتری صورت گیرد با همین قوانین نیز می‌توانیم جلوی تغییر کاربری اراضی را بگیریم و مانع از زمین‌خواری‌ها شویم، با این وجود مجلس باز آمادگی این را دارد که در صورت نیاز قوانین لازم را مصوب کند. 
 
عضو کمیسیون کشاورزی یادآور شد: چندی پیش نمایندگان مجلس طرحی تحت عنوان "طرح جامع منابع طبیعی کشور" که از هرگونه تغییرکاربری و غیر اصولی زمین جلوگیری می‌کرد آماده کرده بودند اما در زمانی که این طرح به صحن علنی مجلس رسید دولت اعلام کرد برای اینکه این بحث مشکل مالی نداشته باشد خودش لایحه‌ای تقدیم مجلس کند که متأسفانه هنوز لایحه‌ای در این باب تنظیم و تقدیم مجلس نشده است.  

این نماینده مجلس نهم با تأکید بر اینکه مشکل اساسی در این بحث عدم نظارت صحیح است، گفت: ما مدیران دلسوزی در سیستم اجرایی کشور در حل این معضل داریم که با وجود فشارهای مختلف و تهدیدهایی که علیه آنها صورت می‌گیرد از ادامه پیگیری‌ها منصرف می‌شوند.  

انتهای پیام/   

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.