سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به پرچمداران تعاون در آسیا؛

"تعاون" اهرمی که اقتصاد آسیا را متحول کرد

برخی از کشورهای آسیایی با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور خود به ویژه بخش تعاون توانستند اقتصادشان را از انحصار خارج و زمینه افزایش صادرات و کاهش واردات را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ هر چند در ابتدا نفت بر اقتصاد آسیا حکمفرما بود اما برخی کشورها با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور خود به ویژه بخش تعاون توانستند اقتصاد خود را از انحصار خارج و زمینه های افزایش صادرات و کاهش واردات را فراهم کنند.

هر کشوری برداشت متفاوتی از تعاون دارد که این برداشت بر مبنای فرهنگ آن کشور متفاوت است. برای مثال ژاپن تمام استعداد خود را در تعاونی ها به کشاورزی اختصاص داده و یا مالزی آموزش و آگاهی را در توسعه تعاونی ها موثر می داند. در ادامه گزارش بخش های تعاون را در برخی کشورهای آسیایی موفق در عرصه تعاون بررسی می کنیم.

** توسعه تعاونی های کشاورزی در ژاپن

سابقه تعاون مدرن در ژاپن به دوره میجی (Meiji) در قرن نوزدهم باز می گردد. امروزه در ژاپن بیش از 30 میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند. بخش تعاون در ژاپن به ویژه در کشاورزی و صنایع مربوطه قدرتمند است، اما با این وجود، تعاونی های این کشور در بخش های خرده فروشی مواد غذایی، مراقبت های پرشکی، بیمه، مسکن، دانشگاه ها، و صنایع مالی حضور و در بخش مالی به عنوان سرمایه در تعاونی های اعتباری نقش داشته اند.

صنایعی که تعاونی های ژاپنی در آنها فعال هستند به نحوی با آمریکا و دیگر کشور های صنعتی شباهت دارد، اما نفوذ قدرتمند آنها در یک بخش (کشاورزی) هیچ شباهتی به بخش تعاونی که در آمریکا و دیگر کشور های صنعتی فعال هستند، ندارد.

قدرت مداخله در یک بخش از اقتصاد ژاپن، هم قدرت محسوب می شود و هم از نقطه نظر فشار تجاری اخیر برای افزاش تعرفه های کشاورزی، یک تهدید خطرناک به نظر می رسد. 

** آموزش آکادمیک در تعاونی مالزی

در سال 1966 کنگره شرکت های تعاونی مالزی در شهر کوالالامپور برگزار شد و تعدادی مقاله در خصوص نیاز ایجاد اتحادیه ای ملی که بتواند تعاونی های مختلف مالزی را با یکدیگر یکپارچه نماید، ارائه شد. در نتیجه، مشارکت کنندگان در کنگره به این نتیجه رسیدند که وجود یک سازمان اصلی و جامع برای این کار لازم است. 

بنا بر این، کمیته سازماندهی سازمان ملی تعاون مالزی (ANGKASA) تشکیل شد و در تاریخ 12 می 1971 این سازمان به ثبت رسید.

دانشکده تعاونی مالزی تنها مؤسسه آموزشی تعاونی در مالزی است. این دانشکده در سال 1956 و بر اساس قانون 1986 مجلس تأسیس شد. طبق این قانون، به دانشکده تعاونی مالزی مسئولیت ارائه خدمات آموزشی و پرورشی تعاونی به نهضت تعاون کشور داده شد. در حال حاضر، این دانشکده، به عنوان نماینده وزارت تجارت داخلی، تعاون و مصرف مالزی انجام وظیفه می نماید.

** صادرات برگ برنده تعاونی در سنگاپور

جمهوری سنگاپور "کشور-شهری" در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن سنگاپور است. این شبه جزیره در جنوب شرقی آسیا واقع شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است و یکی از ۴ شهر-کشور کنونی در جهان است.از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده است. سنگاپور، توسط یک جاده ترانزیت با مالزی و دیگر نقاط جنوب شرق آسیا مرتبط است.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.