بنابرگزارش بانک توسعه آسيايي اقتصاد آسيا برغم بحران در اروپا، روند سريع رشد خود را حفظ کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون الجزيره، اين بانک پيش بيني کرده است که رشد اقتصادي آسيا در سال 2012 به 6.9 درصد برسد. در مقابل، اقتصاد در امريکا، اروپا و ژاپن 1.1 درصد رشد خواهد کرد.
اما از طرف ديگر، بانک توسعه آسيايي هشدار داده است که با افزايش رشد اقتصادي، فاصله ميان فقير و غني نيز در منطقه افزايش مي يابد. و اين ممکن است باعث بي ثباتي شود.
يک اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسيايي  گفت:هنوز اين احتمال وجود دارد که کشورهاي ديگري مانند يونان گرفتار بحران بدهي شوند و در نهايت رکود اقتصادي سال 2008 رقم بخورد. فعلا با مداخله فعال بانک مرکزي اروپا و اتحاديه اروپا اين خطر مهار شده است اما به هرحال خطر هنوز وجود دارد.
وي درباره بحث فاصله افتادن ميان فقير و غني در آسيا نيز گفت: همان فاکتورهايي که باعث رشد اقتصادي آسيا شده  باعث افزايش نابرابري ها نيز شده است، مانند پيشرفت هاي فني، جهاني شدن و اصلاحات بازاري. به عنوان مثال در 20 سال گذشته، پيشرفت هاي فني، بيشتر در اختيار نيروهاي ماهر و سرمايه دار قرار گرفته است و به سبب جهاني شدن مناطق شهري و ساحلي که از امکانات حمل و نقل بهتر در مقايسه با مناطق روستايي و دور افتاده برخوردار بوده اند، ثروتمندتر شده اند. اين افزايش نابرابري با از هم گسستن انسجام اجتماعي، اساس رشد اقتصادي را تهديد مي کند./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار