سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان

پایگاه نظامی آمریکا در قرقیزستان بطور رسمی بسته شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم ، امروز سه شنبه بطور رسمی مراسم بسته شدن پایگاه نظامی آمریکا در بیشکک ، پایتخت قرقیزستان ،  که واشنگتن از آن برای پشتیبانی از عملیات‌های نظامی خود در افغانستان استفاده می‌نمود ، برگزار گردید.

خانم پاملا اسپراتلین سفیر آمریکا در قرقیزستان گفته است : تمامی نظامیان آمریکایی در ظرف یک هفته این پایگاه را ترک می‌کنند. این سخنان در حالی است که زامیر سویرکولوف ، معاون وزیر دفاع قرقیزستان گفته است : نیروهای گارد ملی قرقیزستان ، طی روزهای آینده اقدام به برگزاری تمرین‌های مشترکی با نظامیان آمریکایی در این پایگاه خواهند کرد.

همچنین در خلال مراسم بستن این پایگاه گفته شد که : نظامیان آمریکایی دارایی‌ها و صنایع زیرساخت ، به ارزش 30 میلیارد دلار را که شامل دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های پزشکی نیز هست ، در این جا باقی خواهند گذاشت.

گفتنی است که این پایگاه آمریکایی در دسامبر سال 2001 در فرودگاه ماناس افتتاح گردید و در ابتدا میزبان خودروها و تجهیزات نظامی تعدادی از کشورهایی که در عملیات نظامی در افغانستان شرکت داشتند ، بود ؛ اما در طی سالهای اخیر نظامیان آمریکایی بخش اصلی کادر این پایگاه را تشکیل دادند.

در سال گذشته فرماندهی قرقیزستان تصمیم گرفت تا این پایگاه را ببندد و از نظامیان آمریکایی خواست تا  تاریخ 11 جولای سال 2014 ماناس را ترک کنند.

همچنین شایان ذکر است که در طول جنگ افغانستان ، پایگاه ماناس ، نقطه ترانزیتی مهمی برای کمک به نیروهای بین المللی کمک به امنیت (ایساف) به شمار می‌رفت.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.