سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک جامعه شناس تاکید کرد

مدیریت تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی است

نمی‌توان تهاجم فرهنگی را مهار کرد اما می‌توان با مدیریت آثار مخرب آن را کنترل کرد.

محمود عظیمی، جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  در خصوص تاثیر فضای مجازی و ماهواره بر زندگی مردم، گفت: ایران و کشورهای در حال توسعه است و در مقابل تهاجم فرهنگی کشورهای پیشرفته غربی آسیب پذیر است.
 
 وی در ادامه افزود: پدیده‌های مدرنیته مانند فضای مجازی و یا ماهواره که ساخت کشورهای غربی است تاثیر بسزایی بر افکار و فرهنگ مردم داشته و در حال حاضر روش مناسبی که نتواند تهاجم فرهنگی را مهار کند وجود ندارد و روشهایی مانند پارازیت و یا فیلترینگ نیز با توجه به نتایج به دست آمده ناکارآمد  است همچنین نمی‌توان به بهانه‌ی ایستادن در مقابل تهاجم فرهنگی نیز در کشور دیوار کشید و با دنیای بیرون قطع رابطه کرد.
 
محمود عظیمی گفت: در حال حاضر تنها راهی که وجود دارد مدیریت کردن پدیده‌هایی همچون ماهواره و فضای مجازی همزمان با استفاده از آن است به طوری که بتوان تاثیرات مخرب آن بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی را کنترل و مهار کرد.
 
وی تصریح کرد: زمانی قدرت مدیریت را خواهیم داشت که آگاهی افراد یک جامعه افزایش یابد به طوری که قدرت تشخیص درستی از نادرستی داشته باشند.
 
وی گفت: تا به امروز طرح یا برنامه مناسبی که بتواند آگاهی مردم را در زمینه تهاجم فرهنگی افزایش دهد وجود نداشته و جوانان روز به روز از سویی با فرهنگ و تمدن ایرانی و از سویی دیگر با فرهنگ اسلامی بیگانه شدن و این خود باعث ایجاد احساس پوچی شده و شرایط را برای پذیرش فرهنگ غربی مهیا خواهد کرد.
 
وی در پایان تصریح کرد: مسئولین و به خصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش بسزایی در آموزش افراد و افزایش سطح آگاهی افراد در زمینه‌ای تهاجم فرهنگی دارند و از طرفی به نقش نویسندگان، فیلمسازان و دانشگاه اشاره کرد که در زمینه  فرهنگی کم کار بوده، اشخاص و افرادی که با فعالیت آنها در زمینه فرهنگی به راحتی می توان آثار مخرب تهاجم فرهنگی را مدیریت کرد.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.