سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تریتا پارسی:

آمریکا به توافق نهایی با ایران نزدیک شده است/ کنگره باید با تنظیم لایحه‌ای به اوباما اختیار لغو تحریم‌های ایران را بدهد

"تریتا پارسی" رئیس شورای ایرانیان مقیم آمریکا در مقاله ای با این مضمون که در پایگاه شبکه الجزیره انگلیس درج شده است، می نویسد، گرایش دولت اوباما به سمت دیپلماسی با ایران، قاطعانه، مصمم و موفقیت آمیز بوده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رئیس شورای ایرانیان مقیم آمریکا در مقاله ای در الجزیره نوشت: در نتیجه این رویکرد، آمریکا به شکلی بی سابقه به حل کردن مناقشه هسته ای ایران نزدیک شده است. یک نشانه از این تحولات، دعوت دولت سعودی از وزیر خارجه ایران برای سفر به این کشور پادشاهی است. این گامی است که ریاض زمانی که نتیجه مذاکرات هسته ای چندان قطعی نبود، از آن اجتناب کرده بود. به رغم تصور گسترده ای که وجود داشت مبنی بر اینکه ایران نخواهد توانست با حسن نیت مذاکره کند، اکنون به نظر می رسد پیچیدگی‌هایی که در طرف آمریکایی وجود دارد، به احتمال زیاد بزرگترین چالش را برای دیپلماسی این کشور ایجاد می کند.

در این مرحله پیشرفته از روند دیپلماتیک، هر یک از طرفین که مسئول شکست مذاکرات شناخته شود، مشخصا با شرایط بدتری مواجه خواهد شد. بازی بد احتمالی ایران، به شکل بالقوه به گزینه نظامی آمریکا مشروعیت بیشتر می بخشد. شکست آمریکا هم درباره رژیم تحریم ها را تضعیف خواهد کرد.

تریتا پارسی افزود: به این علت است که دولت اوباما -که خواهان معامله و آن هم معامله ای قوی است- باید در اجرای کامل توافق مقدماتی ثابت قدم باشد. ایرانی‌ها نیز به تعهدات خود برای این توافق پایبند هستند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز یک بار دیگر اخیرا آن را تایید کرد. آمریکا به توافق مقدمات پایبند است اما مشکلاتی در راه است. همانطور که از چند ماه گذشته روشن شده است، باز شدن کلاف تحریم‌ها، خود را دشوارتر از آنچه در ابتدا تصور می شد، نشان داده است. کاخ سفید این نگرانی قابل درک را دارد که برچیده شدن فزاینده تحریم ها، نهایتا ممکن است موجب از دست رفتن کنترل بر رژیم تحریم ها شود و اهرمی که واشنگتن قصد دارد در مرحله نهایی مذاکرات همچنان از آن بهره ببرد، سست شود. 

رئیس شورای ایرانیان مقیم آمریکا ادامه داد: هم کاخ سفید، هم کنگره باید در حمایت از روند مذاکرات و نیز موضع آمریکا در صورت شکست مذاکرات، نقش خود را ایفا کنند. نخست کاخ سفید باید به خزانه داری دستور دهد تضمین های مکتوب لازم با به بانک ها بدهد که اکنون یا در آینده به علت انتقال وجوه مجاز به ایران، هماهنگ با توافق مقدماتی، مجازات نخواهند شد. تضمین هایی که تاکنون ارائه شده، ناکافی بوده است. 

دوم، کنگره باید لایحه ای را آماده کند که به رئیس جمهور اختیارات لازم را می بخشد تا تحریم ها را طبق برنامه ای که توافق نهایی ارائه می کند -و البته مادامی که ایران به تعهدات خود وفادار است- بردارد. رئیس جمهور با توجه به قدرتی که برداشته شدن تحریم های مورد نظر ایجاد می کند، می تواند امتیازات هسته ای جدی تر و پایدارتری از طرف ایران را به دست آورد. رئیس جمهور آمریکا اکنون که چنین توافق هسته ای نهایی نزدیک شده است، باید تضمین کند که تحریم ها این روند را ضایع نمی کند در غیر این صورت این آمریکا است که عامل باقی ماندن این مشکل شناخته خواهد شد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.