شبکه بی بی سی در گزارشی با اشاره به امضای قانون منع ورود "‌حمید ابوطالبی"‌ به خاک آمریکا آن را نماد دیگری از بی توجهی دولت آمریکا به منافع ملت آمریکا دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بی بی سی ؛  این شبکه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به امضای قانون ممنوعیت ورود " حمید ابوطالبی "‌ به خاک آمریکا نوشت :‌ دولت آمریکا توجهی به وضعیت نابسامان بهداشت و درمان کشور موسوم به "اوباما کر" یا روند رو به افزایش فقر و فساد اخلاقی در شهرهای مختلف این کشور ندارد اما نمایندگان کنگره این فرصت را دارند که قانونی برای منع ورود یک سفیر در سازمان ملل را بررسی و به تصویب برسانند . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ سیاست ایران طی سالیان گذشته بر مبنای کاهش تنش با دیگر کشورهای دنیا پایه گذاری و اجرا شده است . این سیاست بخصوص در مورد همسایگان این کشور با شدت بیشتری مورد توجه قرار داشته و از آن بعنوان یکی از اصول اساسی در سیاست خارجی تهران یاد می شود . 

به گفته مقامات ایرانی این سیاست در قبال آمریکا نیز صدق داشته اما تا آنجا که منافع و آرمان های کلی ملت ایران _‌که خط قرمز جمهوری اسلامی نامیده می شود _‌  صدمه نبیند . با این حال در تازه ترین اقدام خصمانه کاخ سفید علیه ایران سفیر ویژه تهران در سازمان ملل اجازه ورود به خاک آمریکا را ندادند . 

"حمید ابوطالبی"‌ به این اتهام برای ورود به نیویورک ویزا دریافت نکرد که در موضوع تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 نقش داشته است . دولت آمریکا به همین بهانه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن چنانچه سفیر یا نماینده ای برای فعالیت در سازمان ملل دارای سابقه اقدام ضدآمریکایی داشته باشد ،‌اجازه ورود نخواهد داشت . 

بی بی سی افزود :‌ این اقدام از منظر سیاسی در داخل کشور بعنوان حرکتی در حمایت از تمامیت ارضی و امنیت داخلی عنوان شد اما در عرصه بین المللی و در برابر اذهان عمومی ملت ها و رهبران دنیا هیچ توجیه قابل قبول و پذیرفتنی در دست کاخ سفید و کنگره نبود تا با استفاده از آن ،‌ این اقدام نامتعارف خود را توجیه کنند . 

بعلاوه این که کنگره پس از امضای این قانون و پس از هجمه ای از انتقادات که علیه این اقدام در برخی کشورهای دنیا انجام گرفت ،‌ تلاش کرد تا خود را در این موضوع بی گناه جلوه دهد . کنگره همچنین اصرار داشت نشان دهد این تصمیم تاثیری بر مذاکرات هسته ای نداشته و روند گفتگوها میان ایران و کشورهای 5+1 همانند سابق در حال برگزاری است . 

جان لیمبرت ،‌ یکی از دیپلمات های آمریکایی که در سال 1979 توسط نیروهای دانشجوی ایرانی در تسخیر سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شده بود در این باره می گوید :‌ تسخیر سفارت آمریکا در تهران اقدامی خصمانه علیه دشمن اصلی ایران در جهان بوده است . با این حال شواهد نشان میدهد که کنگره آمریکا از این موضوع بارها بهره برداری های نابجا کرده و حتی تلاش میکند آن ماجرا را در مذاکرات هسته ای غرب با ایران به نوعی تلافی کند . 

شبکه بی بی سی تاکید کرد :‌ گری سیک ،‌ مشاور ارشد کاخ سفید در امور ایران در سال 1979 و استاد کنونی دانشگاه کلمبیا نیز اظهار داشت : این موضوع به اسبابی برای دولت آمریکا تبدیل شده تا از طریق آن هر زمان که تمایل داشتند حمله ای علیه ایران داشته باشند . اکنون موقعیت به گونه ای اقتضا می کند تا با استفاده از آن مانع ورود سفیر ایران در سازمان ملل به نیویورک شود . 

وی تصریح کرد :‌ با این حال کنگره سعی می کند علاوه بر این که تسخیر سفارت آمریکا در تهران را در سال 1979 به هر نحو ممکن علیه ایران تلافی کند خواستار توقف مذاکرات هسته ای نیست . در واقع واشنگتن می خواهد در کنار برگزاری گفتگوها با مقامات تهرانی در موضوع هسته ای همچنان به تصمیمات خصمانه خود علیه "‌جمهوری اسلامی "‌ نیز جامه عمل بپوشاند . 

نکته قابل تامل این است که تعدادی از لابی های صهیونیستی که دشمنی دیرینه با ایران دارند از زمان معرفی "‌حمید ابوطالبی " برای سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل فشارهای همه جانبه بر کنگره ،‌ سنا و شخص اوباما وارد کردند تا مانع صدور روادید برای سفیر ایران شده و اجازه ورود وی به خاک آمریکا را ندهند . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ تریتا پارسی ،  رییس شورای ایرانیان ساکن آمریکا در این باره می گوید : چنانچه موضوع برنماه هسته ای ایران در مذاکرات نمایندگان این کشور با قدرت های جهانی حل و فصل شود می توان تا حدودی به بهبود روابط دوجانبه ایران و آمریکا امیدوار بود .این روند بی اعتمادی از زمان کودتای آمریکا علیه دولت محمد مصدق در ایران در سال 1953 آغاز و تاکنون با اجرای موضوعات مختلفی ادامه داشته است . 

 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار