سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمان "صدای مفصل فک" با ورزش

صدا کردن مفصل گيجگاهي فکي يکي از مشکلات آزاردهنده‌اي است که بيمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا مي‌دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ صدا کردن مفصل گيجگاهي فکي يکي از مشکلات آزاردهنده‌اي است که بيمار را به فکر درمان و برطرف کردن مشکلش وا مي‌دارد. 
 
اين بيماران از اينکه هنگام صحبت کردن يا غذا خوردن و باز و بسته کردن فک، صدايي مانند تق‌تق شنيده مي‌شود شکايت دارند. اين مفصل نزديک‌ترين مفصل به گوش انسان است و پيچيدن صدا در گوش باعث ناراحتي فرد مي‌شود. 
 
به گفته‌ی پژوهشگران اين مفصل مانند مفصل زانو "سينوويالي" و داراي ديسک است و ديسک يک "لايه غضروفي فيبروتيک" بين استخوان فک و گيجگاه قرار گرفته است. عضله مهمي وجود دارد که دهان را هنگام جويدن و صحبت کردن باز مي‌کند. با باز شدن فک، زائده فکي جلو مي‌آيد و ديسک نيز همراه آن کشيده مي‌شود. اين امر باعث تسهيل در حرکت فک مي‌شود. اين ديسک بسيار حساس است و در حرکت‌هاي شديد و تحت فشار قرار گرفتن و "دندان‌قروچه شبانه" و گاه بدون علت شناخته شده جابجا، سوراخ، تخريب و به سمت جلو کشيده مي‌شود و ديگر به عقب برنمي‌‌گردد. در واقع حالت مچاله پيدا مي‌کند. در اين حالت با باز شدن دهان اين زائده از روي چين‌خوردگي و غضروف تغيير شکل داده شده، عبور مي‌کند و باعث ايجاد صدا مي‌شود. 
 
متخصصان معتقدند قسمت غضروفي ديسک فاقد "عصب حسي"است، بنابراين حرکت و صدا کردن آن باعث درد نمي‌شود اما اگر کشيدگي خيلي زياد شود قسمت پشتي ديسک جلوتر مي‌آيد و به اين دليل که حاوي عصب است، مي‌تواند باعث ايجاد درد شود. 

ضربه به فک، خوردن غذاهاي سفت (ته‌ديگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس رواني، جويدن آدامس به طور مدام و درمان‌هاي دندان‌پزشکي طولاني همه بايد برطرف شوند. رعايت اين نکته‌ها باعث مي‌شود ديسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شديد درمان‌هاي غيرجراحي توصيه مي‌شود. ساختن وسيله‌اي به نام "نايت‌گارد" که توسط دندان‌پزشک قالب‌گيري مي‌شود و بيمار وسيله را بايد شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک مي‌کند ديسک به تدريج ترميم شود. 
 
متخصصان و پزشکان می‌گویند ضربه به فک، خوردن غذاهاي سفت (ته‌ديگ و نان خشک)، دندان‌قروچه، استرس رواني، جويدن آدامس به طور مدام و درمان‌هاي دندان‌پزشکي طولاني همه بايد برطرف شوند. 

رعايت اين نکته‌ها باعث مي‌شود ديسک استراحت کند و آرام‌آرام به عقب برگردد. در موارد شديد درمان‌هاي غيرجراحي توصيه مي‌شود. ساختن وسيله‌اي به نام نايت‌گارد که توسط دندان‌پزشک قالب‌گيري مي‌شود و بيمار وسيله را بايد شب‌ها هنگام خواب داخل دهان قرار دهد کمک مي‌کند ديسک به تدريج ترميم شود. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
علی عظیمی
۲۱:۴۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
عذر میخوام کجای این خبر مربوط به ورزش کردن است؟
مریم
۰۸:۱۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
کجای این ربط به عنوان داره
هستی
۱۷:۳۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶
خیلی
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
بسیارعالی بود
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
بسیارعالی بود
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
بنام خدا
با سلام و تشکر
میخواستم بدانم کجای این خبر در مورد درمان صدای مفصل فک با ورزش است؟
با تشکر