وقتی فکمان ما را صدا می‌کند

گاهی اوقات از استخوان‌های بدن به‌خصوص استخوان‌های فک و دهان صداهایی می‌شنویم که شاید آزار دهنده باشند اما علت آن بسیار ساده است و با اندکی توجه بر‌طرف می‌شوند.

دکتر عبدالحمید ظفرمند، جراح دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: گاهی موقع غذا خوردن و یا هنگام خمیازه کشیدن، صداهایی از فک شنیده می‌شود که علت آن جابجایی دیسک بین مفصل فک پایین و استخوان تمپورال جمجمه است و در اثر باز و بسته شدن فک پایین اتفاق می‌افتد. 

وی گفت: ضربه به صورت و یا فشارهایی که در هنگام خواب به فک وارد می‌شود باعث می‌شود که فک بعد از باز شدن به جای خود بر‌نگردد و این صدا‌ها شنیده شود. 

ظفرمند افزود: بهترین روش‌های درمان و پیشگیری از این مشکل، خسته نکردن فک و استفاده نکردن از مواد غذایی سفت مثل ته‌ دیگ، سیب، آدامس و... است. 

وی تصریح کرد: در بیشتر مواقع، پرهیز غذایی مشکل را بر ‌طرف می‌کند اما اگر به ندرت ادامه داشت باید از پلاک‌هایی برای محکم کردن استخوان فک استفاده کرد و در موارد بسیار نادر نیز نیاز به جراحی است. 

وی در پایان اضافه کرد: گاهی این مشکل فکی، یک عارضه ثانویه است که در اثر فشارهای عصبی و روحی ایجاد می‌شود و مستقیماً با فک در ارتباط نیست و برای درمان آن باید مشکلات عصبی بر طرف شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: فک صورت ، ته دیگ ، خواب ، ضربه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار