سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اوباما به اوکراین می‌رود

کاخ سفید اعلام کرد "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا 22 آوریل به کیف پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا 22 آوریل به کیف پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد تا با مقامات دولتی و گروه های جامعه مدنی این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه مه اوکراین دیدار کند.

کاخ سفید اعلام کرد بایدن در این سفر بر حمایت قاطعانه آمریکا از یک اوکراین متحد و دموکراتیک که بتواند در مورد آینده خود تصمیم‌گیری کند، تاکید خواهد کرد.

بایدن که قرار است 22 آوریل عازم کیف شود نخستین مقام بلندپایه آمریکا خواهد بود که از آغاز بحران در اوکراین ، به این کشور سفر می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری وزیر امور خارجه این کشور تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفتگو کرد.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت کری در این تماس تلفنی به شدت ابراز نگرانی کرد حملات جدید شبه نظامیان مسلح در شرق اوکراین اقدامی هماهنگ و سازماندهی شده مانند حملات قبلی در شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه بوده باشد.

این مقام آمریکایی افزود شبه نظامیان مجهز به سلاح های پیشرفته روسی که برخی از آنها نیز اونیفورم نیروهای روسی را نیز به تن داشتند به شبه جزیره کریمه حمله کردند. وزیر امور خارجه آمریکا این مسئله را روشن کرد که اگر روسیه برای کاهش تنش ها در شرق اوکراین تلاش نکند و نیروهای خود را از مرز اوکراین خارج نکند ، با پیامدهای بیشتری روبرو خواهد شد.

وی به این مسئله اشاره نکرد که این پیامدها چه چیزهایی خواهد بود.
کاخ سفید نیز در همین حال به روسیه در مورد اقدام نظامی بیشتر در اوکراین هشدار داد. 

این هشدار کاخ سفید به روسیه پس از آن صورت گرفت که جدایی طلبان مسلح ساختمان های دولتی را در شهر اسلاویانسک در شرق اوکراین تصرف کردند.

لورا لوکاس ماگنوسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت : ما به شدت نگران اقدامات هماهنگ جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین هستیم که ظاهرا با حمایت روسیه انجام می شود و هدف از این اقدام مسکو تحریک به خشونت و اقدامات خرابکارانه و تلاش برای ایجاد بی ثباتی در اوکراین و تضعیف دولت این کشور است.

وی در بیانیه ای اعلام کرد : ما قبلا نیز شاهد فعالیت های به اصطلاح اعتراض آمیز مشابه در شبه جزیره کریمه بوده ایم. آمریکا از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه می خواهد به هرگونه تلاش در جهت ایجاد بی ثباتی در اوکراین پایان دهد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد لاوروف به کری گفت هرگونه اقدام مسلحانه مقامات اوکراین در شرق اوکراین باعث تضعیف تلاش ها در جهت حل دیپلماتیک مناقشه موجود در این کشور و همچنین به خطر افتادن مذاکرات صلح برنامه ریزی شده برای پایان دادن به بحران در اوکراین خواهد شد.

بایدن که از مشاوران ارشد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مسائل سیاست خارجی است از زمان آغاز اعتراض ها در کیف در ماه نوامبر ، در تلاش های دیپلماتیک آمریکا در اوکراین نقش مهمی داشته است.

کاخ سفید اعلام کرد نشست های بایدن با مقامات دولت اوکراین و گروه های جامعه مدنی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 25 مه در این کشور انجام خواهد شد. بایدن همچنین درباره مسائل امنیت انرژی نیز گفتگو خواهد کرد.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد بایدن در این سفر بر حمایت قاطعانه آمریکا از یک اوکراین متحد و دموکراتیک که بتواند درمورد آینده خود تصمیم گیری کند تاکید خواهد کرد.

انتهای پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.