رئیس جمهور وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای ارزیابی سرنوشت مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها با یکدیگر دیدار می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم استفن کولینسون از واشنگتن نوشت:"باراک اوباما"، رئیس جمهور و "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه (امروز) برای ارزیابی سرنوشت مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی ها - که در آستانه شکست است - با یکدیگر دیدار می کنند. 

همچنین کری احتمالاً امروز در کنگره در مورد راهبردش در خاورمیانه مورد بازخواست واقع خواهد شد. همچنین در نشستی که در کنگره برگزار خواهد شد، اوج نگرانی آمریکا از مداخله روسیه در شرق اوکراین آشکار خواهد شد. 

کری که به منطقه سفر کرده بود با ناامیدی به واشنگتن بازگشت. وی گفت باید با اوباما در این خصوص مشورت کند که آیا باید آمریکا همچنان زمان و سرمایه سیاسی گسترده ای صرف تلاش هایی کند که با اقدامات اسرائیل و فلسطینی ها تضعیف شده است. 

بنا بر اعلام مقامات بلندپایه آمریکا، اوباما تمایلی به توقف تلاش ها در جهت پیشبرد روند صلح خاورمیانه ندارد و به شدت قدردان تلاش های کری، دیپلمات بلندپایه خود است. 

اما شاید اوباما نیز باید در این خصوص متقاعد شود که با وجود شانس اندک موفقیت کری و تشدید بحران های جهانی که آمریکا در دیگر نقاط جهان با آن رو به رو است، تمرکز شدید کری برای پیشبرد روند مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین بجا است. 

"جی کارنی"، سخنگوی کاخ سفید گفت :« در حال حاضر مسئله این است که آیا طرف ها می توانند اراده خود را برای اتخاذ تصمیم‌های دشوار لازم برای پیشبرد این روند ثابت کنند. طرف‌های مذاکرات صلح خاورمیانه می دانند چه گزینه‌های پیش رو دارند و می دانند که خودشان باید تصمیم نهایی را اتخاذ کنند. این تصمیمی نیست که آمریکا یا کشورهای دیگر بخواهند بگیرند.» 

کری امروز بعدازظهر پس از حضور در جلسه کنگره با اوباما و جو بایدن، معاون رئیس جمهور در کاخ سفید دیدار خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه آمریکاشب گذشته اعلام کرد تلاش ها برای نجات مذاکرات صلح خاورمیانه همچنان ادامه دارد. 

"جن پساکی"، سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد: « آمریکا بنا به درخواست طرفین امروز بعدازظهر دیدار مذاکره کنندگان اسرائیلی و فلسطینی را برای ادامه تلاش های فشرده به منظور حل و فصل اختلافات آنها تسهیل کرد. همچنان اختلافاتی وجود دارد، اما هر دو طرف متعهد شده اند اختلافات را کاهش دهند.» 

مقامات اسرائیلی از تایید برگزاری این مذاکرات خودداری کرده اند. 

اسرائیل و فلسطینی ها یکدیگر را مسئول به بن بست کشیده شدن مذاکراتی می دانند که به عقیده ناظران در آستانه شکست قرار دارد. 

فلسطینی ها می گویند اسرائیل به قول خود در مورد آزادی چهارمین و آخرین گروه از زندانیان در هفته گذشته بر اساس توافق قبلی عمل نکرده است. 

مقامات رژیم صهیونیستی نیز فلسطینی‌ها را به تضعیف این روند از طریق درخواست عضویت در 15 معاهده سازمان ملل به منظور به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل متهم کرده اند. 

اسرائیل خواستار تمدید ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات( بیست و نهم آوریل) است، اما فلسطینی ها می گویند تنها در صورتی این کار را خواهد کرد که "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر اسرائیل چهارمین گروه زندانیان فلسطینی را آزاد کند و قول دهد شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن را متوقف کند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: اوباما ، کری ، روند ، سازش ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار