سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"سیاهچاله‌ها" عامل طوفان‌های سهمگین فضا

یافته های اخیر اختر شناسان می تواند در پیشرفت نظریه هایی برای توصیف تغییرات سیاهچاله ها با زمان، همچنین فهم ما از اثرات سیاهچاله ها روی گاز در جهان اولیه موثر باشد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پژوهشگران معتقداند سیاهچاله ها انرژی بیشتری از آنچه تصور می شد در کهکشان میزبان خود آزاد می کنندکه توان جنبشی این جسم بیشتر از آنچه است که برای سیاهچاله ای به این جرم پیش بینی می شود.

یافته های اخیر اختر شناسان می تواند در پیشرفت نظریه هایی برای توصیف تغییرات سیاهچاله ها با زمان، همچنین فهم ما از اثرات سیاهچاله ها روی گاز در جهان اولیه موثر باشد.

در این کار جدید، روبرتو سوریا (Roberto Soria) از دانشگاه کورتن (Curtin University) در استرالیا همراه با دیگر همکارانش در استرالیا، آمریکا و هلند طغیان سیاهچاله MQ1 را برای یک سال زیر نظر داشتند.
سوریا اظهار می کند ما تابش رادیویی بسیار قوی از آن حباب را آشکارسازی کردیم که معمولاً نشانی از برخورد شدید یک فواره قدرتمند با گاز چگال و تولید الکترون های پر انرژی است.

به گفته ی محققان آنچه در مورد این پدیده شگفت آور است این است که این سیاهچاله انرژی بیشتر از آنچه از جرمش انتظار می رود، گسیل می کند. همینطور که جرم حول سیاهچاله رشد می کند گرمتر و یونیزه می شود و سیاهچاله انرژی را به شکل تابش (اشعه ایکس) و جریانی از ذرات که به عنوان توان مکانیکی از آن یاد می شود، آزاد می کند.
در گذشته تصور می شد که توان مکانیکی ایجاد شده توسط یک سیاهچاله ی با جرم ستاره گون همیشه کمتر از تابش است. اما این کار اخیر نشان می دهد که توان مکانیکی نیز می تواند به همان میزان یا بیشتر باشد.

تحقیقات اخیر می تواند به محققان کمک کند که متوجه شوند چگونه سیاهچاله های با جرم ستارگان می توانند نقش مهمی در یونش و گرم کردن گاز در جهان اولیه داشته باشند. سوریا بیان می کند امروزه چنین منابع قدرتمندی کمیاب هستند اما ما فکر می کنیم آنها بیشتر متداول بوده اند. شکل گیری ستاره در آن زمان بسیار بیشتر بوده است، بنابراین بسیاری از این ریز اختروش ها شکل گرفتند. اگر تعدادی از این اجسام در یک کهکشان کوچک باشند، می¬توانند به آسانی تمام گاز درون کهکشان را گرم کنند و از بین ببرند.


انتهای پیام/
برچسب ها: طوفان ، سهمگین ، فضا ، سیاهچاله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نومه
۲۱:۱۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
به ما سر بزنید تا بیشتر از این موضوعات بدانید همه ارشیو را بخوانید همه نوشته خودم برای اولین بار در جهان http://black-hole-quran.blogsky.com/