سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"یونگه ولت" بررسی کرد:

آیا سناتورها می‌توانند آمریکا را مجبور به ترک مذاکره با ایران کنند؟/علت عصبانیت آمریکا از افزایش صادرات نفتی ایران و تعاملات تجاری با روسیه چیست؟

خبرگزاری "یونگه ولت" آلمان تحلیل کرد که به دو دلیل، انتشار نامه سناتورهای آمریکایی به "اوباما" درست همزمان با اوج مذاکرات هسته‌ای وین صورت گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  روزنامه آلمانی "یونگه ولت" چهارشنبه 9 آوریل 2014 (20 فروردین) در مقاله‌ای به قلم "کنوت ملنتین" (Knut Mellenthin) به تحلیل نامه سناتورهای آمریکایی پرداخت و دلیل احتمالی آن‌ها را برای انتشار چنین مطالب ضدّایرانی درست در مقطعی که مذاکرات هسته‌ای وین در جریان است، عنوان کرد:

روز دوشنبه 7 آوریل 2014 (18 فروردین) سناتور دمکرات "رابرت منندز" (Robert Menendez) و سناتور جمهوری‌خواه "مارک کرک" (Mark Kirk) نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشتند و در آن توقف هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را خواستار شدند.


آنان گستاخانه از "باراک اوباما" خواستند  که اگر ایران دست به اقدامات جدیدی زد، واشنگتن باید در کاهش تحریم‌های تحت توافق‌نامه ژنو (نوامبر 2013) تجدیدنظر کرده و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً احیا کند.

واشنگتن تحت تأثیر این نامه، مسکو و ایران را توأمان، در صورتی که با یکدیگر قراردادهای تجاری انجام دهند، تهدید به ‌تحریم کرد. در ۱۴ فروردین ماه "رویترز" در گزارشی ادعا کرده بود که تهران و مسکو به توافقاتی در مورد معامله نفت با کالا نزدیک شده‌اند.



"یونگه ولت" در تعریف این خشم واشنگتن دو علت را ذکر می‌کند:

دلیل اول)

نباید این حقیقت را نادیده گرفت که صادرات نفت خام ایران از نوامبر 2013 پیوسته افزایش داشته است. این میزان بالاتر از متوسط، در ماه فوریه بالغ بر روزانه 1/4 میلیون بشکه بوده و طبق آخرین آمارها در ماه مارس تا 14% افزایش یافته است.

پس از آنکه اعضای اتحادیه اروپا از ژوئیه 2012 خرید نفت از ایران را تحریم کردند، کشورهایی نظیر چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه همچنان مشتریان نفت ایران باقی ماندند. آمریکا هم بیکار ننشست و هر کشوری که نفت ایران بخرد را تهدید به مجازات کرد!

البته آمریکا تاکنون نتوانسته تهدیدات خود نسبت به مشتریان نفت ایران را عملی کند و کاخ سفید مجبور شد در توافق ژنو موقتاً از اهداف خود چشم‌پوشی کند. متقابلاً در ژنو از سوی ایران نیز هیچ تضمینی داده نشد که این کشور میزان صادرات نفت خود را با خواسته‌های واشنگتن هماهنگ کند.


دلیل دوم)

دومین عامل انتشار نامه ضدّایرانی "منندز" و "کرک" این است که چند ماه قبل، مذاکراتی میان تهران و مسکو در موضوع مبادلات نفتی صورت گرفته است. روسیه متعهد شده در بازه زمانی دو یا سه ساله، روزانه 500 هزار بشکه از ایران خریداری کند و احتمالاً آن را به دیگران بفروشد.

این تجارت بر اساس منابع داخلی ایران ارزشی بالغ بر 20 میلیارد دلار خواهد داشت و روسیه در ازای خرید نفت خام، موادغذایی، مواد خام و ماشین‌آلات به ایران صادر خواهد کرد.

به هر حال دولت آمریکا در صورتی که روسیه عملاً این تبادلات تجاری با ایران را اجرایی کند، تهدید به تحریم کرده است. این دو سناتور از اوباما خواسته‌اند که از قطار توافقات هسته‌ای با ایران پیاده شود.

تاریخ انتشار این نامه قابل توجه است: درست روز سه شنبه یعنی یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه بین‌المللی شش‌گانه!


*** تصمیم‌گیری مستقل روسیه 

لازم به ذکر است گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه در دیدار "مهدی سنایی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با "ایگور مورگولوف" معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه روسیه مورد تأکید قرار گرفت.


در موقعیت فعلی که روابط بین روسیه و غرب، دوران جنگ سرد را تداعی می‌کند، مصالح روسیه ایجاب می‌کند شرکای جدیدی در حوزه امنیت جهانی پیدا کند. یافتن امکانات جدید برای حفظ ثبات راهبردی و راه انداختن روابط تجاری اقتصادی- سیاسی با دیگر مراکز قدرت جهانی، ضرورت و در عین حال فرصتی برای مسکو تلقی می‌شود.

مقامات روس بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان شریک مطمئن روسیه چنین نقشی را ایفا کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.