سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گسترش تظاهرات جدايی‌طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين

رییس جمهوری موقت اوکراین برای رسیدگی به اوضاع نابسامان شرق و جنوب این کشور و تظاهرات جدایی‌طلبانه طرفداران روسیه در این مناطق ، سفر خارجی خود را لغو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، رییس جمهوری موقت اوکراین برای رسیدگی به اوضاع نابسامان شرق و جنوب این کشور و  تظاهرات جدایی‌طلبانه طرفداران روسیه در این مناطق ، سفر خارجی خود را لغو کرد. 

خبرنگار این شبکه، گزارش داد: مناطق شرقی و جنوبی اوکراین، که اغلبِ مردم آن روس زبان هستند، از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق این کشور، توسط طرفداران اتحادیه اروپا در کی‌یف در ماه فوریه، شاهد افزایش تنش‌ها بوده است. معترضانِ هوادار روسیه در شرق اوکراین روز یکشنبه ساختمان‌های دولتی را در سه شهر تصرف کردند. تظاهرکنندگان در دونِتسک و لوهانسک برگزاری همه‌پرسی نظیر همه‌پرسی کریمه را به منظور پیوستن به روسیه خواستار شدند. 

خبرنگار افزود: تظاهرکنندگان پیامی روشن به رهبران کنونی در کی‌یف فرستادند مبنی بر این که ما ضد اوکراین و طرفدار روسیه هستیم. حدود دو هزار تظاهرکننده، میدان مرکزی لنین در شهر دونتسک را اشغال کردند و خشم خود را از دولت موقت اوکراین نشان دادند. 

یکی از تظاهرکنندگان گفت: ما انتخابات ریاست جمهوری را که قرار است در ماه مه برگزار شود، تحریم خواهیم کرد. ما خواهان برگزاری همه‌پرسی برای جنوب و شرق اوکراین (برای پیوستن به روسیه) هستیم. 

وی افزود: ما خواهان آزادی بیان و همچنین به رسمیت شناختن زبان روسی برای این منطقه هستیم. 
این تظاهرکننده سپس تأکید کرد: روسیه برادر ما است. 
یک خانم تظاهرکننده گفت: ما نمی‌خواهیم به اتحادیه اروپا یا ناتو بپیوندیم. ما نمی‌خواهیم بجنگیم. ما می‌خواهیم فرزندانمان در صلح و آرامش زندگی کنند. 

خبرنگار در خاتمه افزود: تظاهرات در دونتسک که ابتدا مسالمت‌آمیز بود، به سرعت به خشونت کشیده شد و ده‌ها فعال اوکراینی طرفدار روسیه، به زور از میان نیروهای پلیس اوکراین و موانعی که دربرابر ساختمان‌های دولتی برپا کرده بودند گذشتند و کنترل یکی از ساختمان‌های دولتی را در این شهر به دست گرفتند. تظاهرکنندگانی که به سرعت این ساختمان را اشغال کردخ بودند، چند دقیقه بعد، پرچم‌های روسیه را در بالکن این ساختمان دولتی به اهتراز درآوردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.