سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان لرزه نگاری دو بعدی در نواحی مرزی با ترکمنستان؛

احتمال وجود "ذخایر گازی" در مرزهای شمال شرقی کشور

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر گفت: با توجه به لرزه نگاری دو بعدی در نواحی مرزی استان گلستان و ترکمنستان، احتمال وجود ذخایر گازی در مرزهای شمال شرقی کشور قوت گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران، به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژِی یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر از پایان لرزه نگاری دو بعدی در استان گلستان خبر داد و گفت: در سیاست های کلان شرکت ملی نفت ایران، نگاه ویژه ای به فعالیت های اکتشافی و توسعه ای در نوارهای مرزی و مشترک کشور شده و شرکت نفت خزر نیز این اولویت را مدنظر قرار داده است.
 
اعتمادی افزود: در خصوص مرز مشترک استان گلستان و ترکمنستان، اطلاعات مختصری در حوزه زمین شناسی وجود داشت و فعالیت های ترکمنستان در این مرز مشترک، ما را نسبت به شناسایی و انجام فعالیت های اکتشافی در این منطقه ترغیب کرد.
 
وی گفت: به این ترتیب، طراحی خطوط دوبعدی لرزه نگاری به طول ١٢٥٠ کیلومتر و تعداد تقریبی ٢٥ هزار شوت در سال ٩٠ به گونه ای انجام شد که نوار مرزی ایران و ترکمنستان را برای بررسی ساختارهای مرزی پوشش دهد.
 
وی با بیان اینکه قرارداد لرزه نگاری دو بعدی استان گلستان در آبان ماه ٩١ با شرکت ژئوفیزیک دانا به عنوان برنده مناقصه، منعقد شد، ادامه داد: پس از تجهیز کارگاه و انجام فیلدتست از سوی پیمانکار، عملیات برداشت از چهاردهم فروردین ماه سال جاری آغاز شد و این عملیات در یازدهم دی ماه امسال پایان پذیرفت.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژِی، اعتمادی تصریح کرد: این عملیات با برداشت ٢٤ هزار و ١٠٣ نقطه روی ٤٨ خط لرزه نگاری به طول ١٢٠٥ کیلومتر پایان یافت که از این نقاط، عملیات در ١١ هزار و ٩٤٧ نقطه به صورت لرزه ای و در ١٢ هزار و ١٥٦ نقطه به صورت انفجاری انجام شد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون پردازش داده ها نیز توسط شرکت ژئوفیزیک دانا در حال انجام است و مراحل نهایی خود را می گذراند، یادآور شد: مرحله بعدی، کار تعبیر و تفسیر داده های پردازش شده توسط شرکت نفت خزر است که انتظار می رود در آینده نزدیک این مهم انجام بپذیرد و موقعیت حفر چاه اکتشافی را در نوار مرزی تعیین کند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.