ظرفيت هاي بورس انرژي کمک ويژه اي به تحقق سياست هاي مقاومتي مي کند و بند 13 سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري از اين بستر قابل برنامه ريزي و تحقق است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا) ، سيد علي حسيني مدير عامل بورس انرژي با بيان اين مطلب گفت: در بند 13 سياست هاي مقاومتي بر مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تأکيد شده و در بيان راه هاي رسيدن به اين هدف به ايجاد تنوع در روش هاي فروش و مشارکت دادن بخش خصوصي در فروش اشاره شده است که هر دو راهبرد ، قابليت عملياتي شدن از طريق بورس انرژي را دارد.

وي افزود: بورس انرژي با برخورداري از رويه هاي معاملاتي متنوع و پرکاربرد مي تواند روش هاي فروش جديدي را پيش روي عرضه کنندگان اعم از دولتي و خصوصي قرار دهد.

مدير عامل بورس انرژي با اشاره به ظرفيت هاي منحصر بفرد بورس انرژي براي فروش محصولات نفتي و گازي اظهار داشت: بورس انرژي با دسترسي عمومي خريداران به اين بازار مي تواند در کنار روش هاي موجود فروش نفت و گاز که عمدتاً مبتني بر مذاکره است، بازار جديدي را فراروي عرضه کنندگان قرار دهد و از آنجا که بورس انرژي يک تشکل قانوني براي فعاليت بخش خصوصي است ، مي تواند به افزايش مشارکت بخش خصوصي در معاملات نفت و گاز اعم از خريد و فروش کمک  و نقش آنها را تقويت کند.
 
حسيني تصريح کرد : بورس ها به طور عام سازمان هايي شناخته شده در سطح بين المللي است که مي تواند اطمينان و اعتماد بيشتري را به روش هاي مذاکره اي براي خريداران و فروشندگان فراهم آورد.
وي  افزود: با توجه به تأکيد بند 9 سياست هاي بر تقويت همه جانبه نظام مالي کشور با هدف پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي، بورس انرژي و به طور کلي بورس ها با برخورداري از نظام عملياتي شفاف و تحت نظارت و برخورداري از مقررات مستحکم مي تواند به تقويت نظام مالي کشور کمک کند.

حسيني درباره اينکه بورس انرژي چگونه مي تواند به تحقق اين راهبردها کمک کند ، گفت : براي استفاده از ظرفيت هاي بورس انرژي در زمينه اقتصاد مقاومتي بايد کالاهاي حامل انرژي استراتژيک با عرضه در بورس انرژي از تقاضاي متنوع و مختلفي برخوردار شود تا بازاريابي اين محصولات به طور گسترده از طريق کارگزاري هاي فعال بورس انرژي به شکل بهينه انجام شود و اجازه حضور عموم سرمايه گذاران با ايجاد قابليت خريد و سرمايه گذاري در بورس انرژي فراهم مي ايد.

وي افزود: در اقتصاد مقاومتي ، حذف تکيه برخريداران خاص اصل اساسي تلقي مي شود و ابزاري مطمئن تر از عرضه و تقاضا در بورس نمي تواند ضامن انجام چنين اصلي باشد.

مدير عامل بورس انرژي با بيان اينکه يکي ديگر از اصول اقتصاد مقاومتي مشارکت مستقيم مردم در توليد و سرمايه گذاري است، خاطر نشان کرد : طراحي ابزارهايي مانند سلف موازي استاندارد بر روي کالاهايي از قبيل نفت و فرآورده هاي نفتي مي تواند به طور شفاف ضامن مشارکت مردم در اقتصاد مقاومتي است.

حسيني گفت: از ديگر برنامه هاي بورس انرژي ياري رساندن به اقتصاد صنعت برق کشور در چارچوب سياست هاي ابلاغي رهبر انقلاب در زمينه اقتصاد مقاومتي است و صنعت برق کشور با بهره گيري از متخصصان ماهر و متعهد پيشرفت هاي چشم گير و قابل توجهي در عرصه هاي فني و فناوري داشته است اما متأسفانه مشکلاتي در عرصه اقتصاد اين صنعت مهم و زيربنايي وجود دارد که اميد مي رود با همکاري وزارت نيرو شاهد تسهيل تجارت برق و زمينه ساز اجرايي شدن سياست هاي اقتصاد مقاومتي در زمينه هاي افزايش صادرات برق به کشورهاي همسايه ، اصلاح و بهبود الگوي مصرف به واسطه کشف صحيح قيمت کالاي با ارزش برق ، افزايش بهره وري و کارايي به واسطه ايجاد رقابت در عرصه توليد و کاهش تلفات، مقابله با خام فروشي از طريق توليد برق به عنوان کالايي با ارزش افزوده بالاتر و تأمين مالي براي نيروگاه ها در سال 93 باشيم.
برچسب ها: بورس ، انرژی ، بخش ، خصوصی ، معادلات ، نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار