سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

ژست پوشالی بشردوستانه قدرت‌های امپریالیستی/ تاریخ گواه نقض حقوق بشر از سوی غرب است

قدرت‌های امپریالیستی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زند و این در حالی که تاریخ گواهی می‌دهد که غرب بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، دفاع از حقوق بشر و حمایت از آزادی و امنیت انسان‌ها همواره ابزاری در دست قدرت‌های امپریالیستی بوده تا منافع خود را در قالب حقوق بشر پیگیری کنند.

در طول تاریخ همواره بهترین بهانه موجهی که این قدرت‌ها برای توجیه یاغی‌گری‌های خویش آورده‌اند، دفاع از حقوق ملت‌های مظلوم بوده است. چه اینکه هیچ کس در محکومیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان در این رقابت‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند، تردید نمی‌کنند.

 اما پوشالی بودن ژست بشردوستانه قدرت‌های امپریالیستی، زمانی آشکار می‌شود که تناقض در گفتار و عمل آنها خودرا نشان می‌دهد. به عبارت دیگر اگرچه این قدرت‌ها خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند؛ اما درعمل خود بزرگترین نقض‌کننده حقوق ملت‌های مظلوم در جهان هستند.
 
در میان این قدرت‌های امپریالیستی، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زند. در حالی که تاریخ گواه است که بزرگ‌ترین مجرم و جنایتکار جنگی، کشوری به همین نام است.

 تاریخ معاصر ما مشحون از جنایت‌های ایالات متحده و قتل و بی خانمان کردن انسان‌هایی است که قربانی مطامع استکباری این کشور شده‌اند.
 
نگاهی به شواهد نشان می‌دهد غرب به سرگردگی آمریکا نه تنها نمی‌تواند خود را مدافع  حقوق بشر جلوه دهد، بلکه خود بزرگ‌ترین پایمال کننده حقوق بشر است، چرا که برخی از حملات شیمیایی آمریکا و استفاد از گازهای کشنده که به بهانه نقض حقوق بشر، جان صدها هزار انسان بی‌گناه را گرفته است.

*تعريف حقوق بشر از ديدگاه دين اسلام
 
برداشت‌ها از حقوق بشر همواره برخاسته از نگرش‌ها در نظام حقوقی بوده و نمی‌تواند جدا از آن باشد. در اسلام نیز حقوق بشر جزء نظام حقوقی و در راستای اهداف آن قابل تبیین است.

البته می‌پذیریم كه این تعریف همچون سایر تعاریف هرگز نمی‌توانند ابعاد مختلف حقوق بشر را كه مد نظر داریم، بیان كند؛ اما به‌هرحال تعاریف تاحدودی می‌توانند بیانگر مبانی و پیش‌فرض‌هایی باشند كه در فرهنگ‌ها و جهان‌بینی‌ها برای حقوق بشر تعیین می‌شود و این تعریف نیز ازاین قاعده جدا نیست.

امام علی(ع) حدود چهارده قرن پیش در دوران حکومت کوتاه خویش به بیان اصول مبنایی حقوق بشر و حقوق خصوصی، عمومی، سیاسی و اجتماعی انسان در نهج‌البلاغه پرداخته است.

 نقض ادعاي سكولارهاي غربي مبني بر دفاع از حقوق بشر


در همین زمینه "رضا محمدی" حقوقدان و پژوهشگر حقوق بشر، به باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترين خاستگاه دين مبين اسلام حفظ حقوق و كرامت انساني است، با این حال داعیه‌داران حقوق بشر غربی به دلایل واهی و اتهاماتی بی‌اساس کشورمان را ناقض حقوق بشر می‌دانند.
 
وی ادامه داد: در رابطه با مفهوم حقوق بشر تعريف واحدي ارائه نشده و توافقي در اين مورد وجود ندارد، اما به بيان كلي حقوق بشر، حقوق بنيادين و انتقال‌ناپذير است، كه مجموعه‌اي از ارزش‌ها، مفاهيم، ‌اسناد و سازوكارها است كه موضوع آن حمايت از مقام و منزلت و كرامت انساني‌ است.
 
محمدی در ارتباط با پيشينه تاريخي حقوق بشر و سير تاريخی آن گفت: حقوق بشر  پيشينه‌اي به قدمت تاريخ حيات بشر دارد و نخستين نشانه‌هاي حقوق بشر در قانون حمو‌رابي، ديده شده است، هرچند منشور حمورابي در زمينه حقوق بشر بسيار ابتدايي است ولي عده‌اي آن را نخستين گام به سوي حقوق بشر مي‌دانند.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: اين امر بديهي است كه حقوق بشر متعلق به تمامي ملتها است و هيچ فرد يا ملتي نمي‌تواند اين مفهوم را به سود خود مصادره کند.
 
 انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.