سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

کارگروه هنری جشنواره امام رضا(ع) تشکیل شد

کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی روز یکشنبه 11 اسفندماه در نشست کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت که جشنواره رضوي بايد با حضور مردم و هنرمندان برگزار شود: «رمز موفقیت جشنواره‌هایی که نام باور و اعتقاد مردم را دارند حضور مردم است. مهم‌ترین وجه سیره امام رضا(ع) مهربانی و نگاه لطیف ایشان است و همین مهربانی بود که انسان‌ها را جذب می‌کرد. اگر به این صفت امام در آثار جشنواره توجه شود موفقیت را برای جشنواره به همراه می‌آورد و بسیار تاثیرگذارتر از این خواهد بود که محتوای آثار تنها در منقبت خود امام رضا(ع) باشد.»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اردیبهشت سال 1382 و اجراي سمفوني «خسوف» به آهنگسازي محمدسعید شریفیان و استقبال مردم اشاره كرد و گفت: «برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر جشنواره، باید برای حضور هنرمندان شاخص برنامه‌ریزی کنیم.»

وی ادامه داد: «وظیفه ما راه‌اندازی حوزه هنر در بخش‌های مختلف است. آستان قدس را نیز بخش دولتی نمی‌پنداریم و از این منظر با توجه به این‌که یک موسسه معظم فرهنگی با جایگاه ویژه‌ای است از آن حمایت می‌کنیم.»

مرادخانی تاکید کرد که جذب مخاطبان و هنرمندان بسیار مهم است و در ماندگاری جشنواره نیز موثر است: «ممکن است حرف‌های هر جشنواره‌ای بعد از مدتی تمام شود اما ما باید کاری کنیم که چرایی این جشنواره و اصل حضور و شان نزولش باقی بماند و روزبه‌روز بارورتر شود.»

او به لزوم بازنگري برنامه‌ها و ايجاد نوآوري براي جذب مردم اشاره کرد: «باید کاری کنیم جشنواره رضوی، جشنواره دولتی کم‌عمق و کم‌رمق نشود. البته این جشنواره در حوزه تفکر شیعی امکان بین‌المللی شدن را دارد. در جامعه ما به ویژه در شهرها عصبیت‌ها افزایش یافته است و می‌توان از طریق این جشنواره مبانی و مسایل اخلاقی را به جامعه گوشزد کرد. ایران کشوری دینی است و باید ویترین بین‌المللی‌اش در مباحث دینی قدرتمند باشد. جشنواره رضوی باید دایره تبلیغی و معرفتی خود را گسترده کند تا مردم در جریان آن قرار گیرند.»

در ادامه این نشست، مجید ملانوروزی مدیرکل امور هنرهای تجسمی نیز گفت: «حضور هنرمندان کشور در این جشنواره معنوی می‌تواند هم هنر و هم حوزه معنوی را اعتلا دهد. باید جشنواره امام رضا(ع) با همت و درایت طوری برگزار شود که هنر معنوی معاصر را رقم بزند و آثار رنگ‌و‌بوی قدسی داشته باشند و به مکتب هنر معاصر که رنگ‌و‌بوی دینی دارد بیانجامد.»

پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی نیز گفت که از سال‌ها پیش با جشنواره شعر رضوی آشنا و چند سال هم داور بخش سرود بوده است: «در حوزه موسيقي نياز به آسيب‌شناسي داريم. بنابراین بايد پس از آسیب‌شناسی این بخش، رویکردهایی که در شان امام رضا(ع) باشد برای آن پیش‌بینی شود. همه موسیقی‌دانان علاقه دارند در این رویداد هنری شرکت کنند و ما هم علاقه‌مندیم این مسیر  را برای حضور آنان هموار کنیم. امیدوارم امسال با رویکرد متفاوت‌تر و جدا از بخش سرود در بخش‌های دیگر موسیقی فاخر هم به این جشنواره وارد شویم.»

در ادامه، سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی اما رضا(ع) با بیان این‌که معرفی سرمایه عظیمی که قادر است تنها در زمان تحویل سال هفت تا هشت  میلیون نفر را دور هم جمع کند تنها از عهده هنر برمی‌آید، گفت: «کارگروه هنری جشنواره یکی از موثرترین بخش‌های جشنواره است چرا که ابزار موثر هنر را در اختیار دارد. هنر باید برای انتقال مفاهیم ناب رضوی وارد شود.»

جعفری درباره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: «این جشنواره در دو حوزه مالی برای تولید آثار فاخر و یکی هم از نظر حضور مدیران هنری که اقبال به جشنواره را افزایش می‌دهد نیاز به حمایت دارد. در ایام برگزاری جشنواره حضور مسئولان معاونت هنری می‌تواند حضور بالنده هنرمندان را فراهم کند.»
او گفت: «طبق آن‌چه معتهد بودیم در 19 آذرماه فراخوان جشنواره رضوی به صورت ملی و بین‌المللی صادر شد و کارگروه‌های اجرایی در استان‌ها فعال شدند.»

در نشست کارگروه هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، حسن مهرجردی، مشاور معاون امور هنری، مجید ملانوروزی، مدیرکل امور هنرهای تجسمی، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی، علی چشمه‌نور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین و امین کمالوندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) هم‌زمان با دهه کرامت از 5 تا 15 شهریورماه سال 93 در 31 استان کشور و 75 کشور جهان برگزار می‌شود.


انتهای پیام/اق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.