سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

عقب‌‌گرد "مهندسان" بر تجدید نظر بر مسائل بنیادی حرفه‌ای/مهندسان باید تمامی حقوق "شهروندان" را رعایت کنند

مسئله اصلی مهندسان آن است که به عنوان شهروند خودشان را قبول ندارند در حالی که باید اول شهروند باشند سپس مهندس.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی در شب گذشته در نشست تخصصی تشکل های حرفه‌‌ای معماری و شهرسازی با بیان اینکه مهندسی در ایران به عنوان دانش طی سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است گفت: همین امر باعث شده کمتر بنگاه خصوصی در ایران وجود داشته باشد.
 
وی در ادامه افزود: اصلی‌ترین مسئله ما در بخش اقتصادی و اجتماعی این است که تمامی مهندسان مسئولیت‌های اجتماعی را کنار گذاشته‌اند و تنها به بخش اقتصادی و حرفه‌‌ای خود پرداخته‌اند.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: در بحث حرفه‌ای مهندسی هنوز در طرح درست مسئله با مشکل مواجه هستیم و هنوز تعریف درستی از مسئله مهندسی در کشور وجود ندارد.
 
وزیر راه و شهرسازی با  اشاره به اینکه مهندسان ما در محیط اجتماعی زندگی می‌کنند ولی متأسفانه برای  محیط اجتماعی خود اهمیت چندان ارزش قائل نیستند گفت: مهندسی مفهومی است که نمی‌توان از جامعه جدا کرد و مهندسان باید با مردم ارتباط برقرار کنند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: مهندسان باید با حکومت و دولت و شهروندان ارتباط برقرار کنند و در محیط  اجتماعی با مردم  زندگی کنند.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: در انجمن‌های صنفی مسئله اصلی مهندسان آن است که به عنوان یک شهروند قرار نگرفته‌اند و به این موضوع فکر نکرده‌اند که اول شهروند هستند سپس مهندس.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: یک نظام حرفه‌ای باید پاسخگو و مسئولیت اجتماعی را قبول کند و بتواند تمامی‌ مسئله‌های حرفه‌ای را تنظیم کند که همین امر باعث صلاحیت می‌شود.
 
آخوندی در ادامه اظهار داشت: باید یک نظام مهندسی حرفه‌ای پاسخگو درست کنیم که مسئولیت اجتماعی را قبول کند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اولین بحث در میان انجمن‌های صنفی آن است که حقوق مهندسان را به رسمیت بشناسیم و بتوانیم آزادانه در اجتماع خدمت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی را در جامعه بیشتر توسعه دهیم گفت: وظیفه دولت تنها سیاست گذاری است.
 
آخوندی در ادامه گفت: باید تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها به عقب برگردند و در مسائل بنیادی تجدیدنظر کنند.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در سال 1374 پیش‌نویس نظام قانون حرفه‌ای یادداشت شد با همین قانون با مخالفت تمامی تشکل‌ها و انجمن‌ها روبرو شد و تنها با یک شرط از این قانون حمایت کردند.
 
آخوندی با بیان اینکه باید مفهوم مهندسی حرفه‌ای صاحب صلاحیت را توسعه دهیم گفت: مهندسان باید مسئولیت اجتماعی کارهای خودمان را بپذیریم و پاسخگو به جامعه باشیم.
 
وی در ادامه یادآور شد: مهندسان باید نقشه‌هایی را طراحی و امضا کنند که تمامی حقوق شهروندان در آن رعایت شود و حقوق شهروندی را در آن رعایت کنند.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: مهندسان باید از مام بخواهند که وظیفه حکفرمانی خودمان را انجام دهیم و آنچه که به نفع حقوقی و عمومی جامعه است را انجام دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: اولین هسته فعالیت حرفه‌‌ای تعریف درست یک مهندس حرفه‌ای است که متأسفانه در ایران تاکنون تعریف درستی از مهندسی حرفه‌آی نشده است.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.