سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور انجمن ملی بهره‌وری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران

اعتبار 2 میلیاردی "بودجه" 92 به دست ما نرسید/تلاش برای توسعه حرکت "بهره‌وری" در کشور

مشاور انجمن ملی بهره‌وری از اختصاص نیافتن اعتبار 2 میلیارد تومانی انجمن در بودجه 92 تاکنون خبر داد و گفت: انجمن به دنبال ایجاد مدلی برای حرکت بهره‌وری در کشور و تلاش برای توسعه حرکت بهره‌وری است.

 عبدالنبی نادری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در تشریح وضعیت بهره‌وری در کشور اظهار داشت: بهره‌وری مخصوص بخش دولتی و یا خصوصی نیست بخش‌های دولتی نیز فرصت بهبود بهره‌وری را دارند همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های عضو انجمن دولتی و بسیاری از شرکت‌های بهره‌ور کشور مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان دولتی هستند.
 
وی ادامه داد: مسئله مهم آن است که دولت باید در زمینه بهره‌وری مداخله‌ای عاقلانه و تسهیل کننده داشته و فضا را برای ارتقای بهره‌وری با در اختیار گذاشتن امکانات فراهم کند.
 
نادری با بیان اینکه دخالت دولت در بحث بهره‌وری باید عاقلانه باشد افزود: دولت نه تنها می‌تواند به ارتقای بهره‌وری ورود کند بلکه این ورود یک الزام است چرا که با تسهیل کردن فضای رقابت بنگاه‌ها ناچار به افزایش بهره‌وری می‌شوند.
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری گفت: دولت باید  قوانینی ایجاد کند تا شرکت‌ها بتوانند بهره‌وری را رشد دهند اما معمولاً مداخلات دولت در دوره‌ای موثر و در درازمدت نتیجه‌ای عکس می‌دهد و آن هم به  دلیل عدم کار کارشناسی است.
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری با بیان اینکه اندازه‌گیری بهره‌وری موضوع قابل ورود انجمن نیست گفت: به طور کلی پرداختن به اندازه‌گیری بهره‌وری در کشور ما به یک مسیر انحرافی تبدیل شده در صورتی که مسأله پیچیده‌ای نیست اما عده‌ای برای خاص نشان دادن کار خود آن را پیچیده می‌کنند.
 
نادری تصریح کرد: مهم آن است که تعداد محدودی شاخص بهره‌وری داشته و برای بهبود آن تلاش کنیم اما متأسفانه برای آنکه می‌خواهیم بهترین شاخص دنیا را داشته باشیم گرفتار شاخص بازی شده‌ایم.
 
*** شاخص بهره‌وری همانند قطب نما عمل می‌کند
 
وی با بیان اینکه متولیان بهره‌وری خود را گرفتار شاخص بازی کرده‌اند بیان داشت: شاخص بهره‌وری در مثال همانند قطب نما است اما هیچ کس برای سفر کردن سوار قطب نما نمی‌شود اما  متأسفانه فعالیت‌هایی که برای اندازه‌گیری بهره‌وری صورت می‌گیرد معطوف به همین تعیین شاخص شده است.
 
نادری اضافه کرد: به طور مثال شاخص‌هایی که مربوط به سطح کلان است مانند شاخص بهره‌وری کلیه عوامل را برای سطح شرکت محاسبه کردن، انحراف از مسیر است.
 
وی ادامه داد: در این صورت با صرف هزینه‌های بالا برای اندازه‌گیری بهره‌وری هزینه‌ی بسیار بالایی انجام می‌شود در صورتی‌که با همان هزینه در شرکت می‌توان بهره‌وری را افزایش داد.  
 
***تعریف شاخص استاندارد بهره‌وری در دنیا شدنی نیست
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری با بیان اینکه تعریف شاخص‌های استاندارد بهره‌وری در دنیا متعارف و شدنی نیست گفت: شاخص‌هایی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به عنوان شاخص بهره‌وری مورد استفاده قرار داد، اما شاخص‌هایی که در سطح شرکت‌ها استفاده می‌شوند در سطح دولت قابل اندازه‌گیری نیست.
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری بیان داشت‌: شاخص‌هایی که توسط سازمان ملی بهره‌وری برای اندازه‌گیری بهره‌وری در بخش دولتی استفاده می‌شود مانند شاخص بهره‌وری ارزش افزوده با فرمول شرکت‌های انتفاعی که به دلیل تعریف نکردن ارزش افزوده بر شرکت‌های دولتی نتیجه‌ی اشتباهی به عمل‌ می‌آورد.
 
نادری تأکید کرد: برای دستگاه‌های دولتی به دست آوردن شاخص‌های بهره‌وری مبتنی بر داده‌های حسابداری در همه‌ی دستگاه‌ها قابل استفاده نیست.
 
نادری افزود: در دستگاه‌های دولتی شاخص بهره‌وری که با مقایسه کردن معنا پیدا می‌کند می‌توانند مقایسه عملکرد با برنامه‌ها، عملکرد با اهداف و مقایسه عملکرد با گذشته باشد.
 
***مقایسه شاخص‌های بهره‌وری با کشورهای دیگر هدر رفتن هزینه است
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری بیان داشت: مقایسه شاخص‌های بهره‌وری با کشورهای دیگر هدر رفتن هزینه‌ها است و رویکرد ما در انجمن ملی بهره‌وری این است که شاخص‌ها را ساده و محدود در نظر بگیریم اما برای بهبود آن تلاش کنیم.
 
***توانایی انجمن برای تعیین شاخص‌ها در بخش دولتی
 
نادری گفت: انجمن ملی بهره‌وری توانایی تعیین شاخص‌ها را در بخش دولتی دارد، اما تاکنون در این زمینه از ما درخواستی نشده است.
 
وی اضافه کرد: اندازه‌گیری شاخص مهم است اما هدف بهبود بهره‌وری که نباید فراموش شود.
 
نادری تصریح کرد: در اندازه‌گیری بهره‌وری نوع فعالیت‌ها مهم است و دولتی یا خصوصی بودن نمی‌تواند تعیین کننده باشد، ضمن آنکه چهارچوب می‌توان  در اندازه‌گیری تعیین کرد ولی نمی‌توان استاندارد مشخص کرد.  
 
***خدمات و اعضای انجمن ملی بهره‌وری گسترش می‌یابد
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری اظهار داشت:  با تغییر کلانتری رییس سابق انجمن بهره‌وری و آمدن حاجیان در استراتژی انجمن که مبتنی بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور است تغییری صورت نگرفته و ادامه دارد.
 
نادری گفت: این استراتژی، تمرکز بر گسترش اعضای انجمن و خدماتی است که به آنها می‌دهیم.  
 
وی با بیان اینکه اعضای فعلی انجمن از 70 عضو حقیقی و 70 عضو حقوقی تشکیل شده است ادامه داد: تلاش بر این است که سایر شرکت‌ها و بنگاه‌های خدمات مشاوره که شایسته‌گی آن را دارند حمایت کنیم و به بخش‌های دیگر که به آن ورود نمی‌شود و سازمان ملی بهره‌وری هم دخالت نمی‌کند وارد شده و آن را گسترش دهیم.
 
وی تصریح کرد: این امر می‌تواند شامل ارائه کردن خدماتی باشد که برای ارائه کننده انتفاع ندارد، ولی برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند بیش از حد انتفاع داشته باشد مانند برقراری ارتباط بین عرضه و تقاضای دانش بهره‌وری.
 
***شرایط کسب و منبع تجربه‌ی بهره‌وری در کشور نیست
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری تأکید کرد: این انجمن به دنبال ایجاد کردن فرصت برای تولید دانش و اندوخته‌ کردن آن برای اعضا است، چرا که شرایطی برای کسب و منبع تجربه در کشور نیست.
 
****تلاش برای توسعه‌ی حرکت بهره‌وری در کشور
 
وی با بیان اینکه ما به دنبال ارزش خلق کردن برای اعضا هستیم افزود: چشم‌انداز ما آن است که تا جایی که می‌توانیم عضو بگیریم و این اعضا در شبکه به هم کمک کنند تا هم افزایی ایجاد شود. 

 ***اعضای انجمن بدون هیچ محدودیتی افزایش می‌یابد
 
نادری با بیان اینکه در افزایش اعضای انجمن هیچ محدودیتی در نظر نگرفته‌ایم گفت: در نظر داریم تا خدمات تولید و مبادله دانش، برقراری تورهای بهره‌وری و کارگاه‌های مبادله‌ی تجربه برای اعضا صورت بگیرد.
 
نادری افزود: برای توسعه‌ی حرکت بهره‌وری در کشور تمرکز ما بر ایجاد یک مدلی برای بهره‌وری است تا انرژی‌هایی که در کشور وجود دارد را به هم وصل کند و توسعه حرکت بهره‌وری در کشور صورت بگیرد.
 
***اعتبار 2 میلیاردی در بودجه 92 تخصیص نیافت
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری گفت: در بودجه 92، 2 میلیارد تومان اعتبار برای انجمن توسط دولت در نظر گرفته و در مجلس تصویب شد، اما با وجود آنکه کمتر از 2ماه تا پایان سال باقی مانده  هنوز این اعتبار به دست ما نرسیده است.
 
***سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور نامعلوم است
 
مشاور انجمن ملی بهره‌وری با بیان اینکه عبارت سهم 30 درصدی بهره‌وری در رشد 8 درصدی اقتصاد مبهم است بیان داشت: ما در حال حاضر نمی‌دانیم چند درصد از رشد اقتصادی کشور ناشی از بهره‌وری است.
 
نادری تصریح کرد: حتی الآن که رشد اقتصادی کشور منفی است بهره‌وری در آن سهم داشته اما میزان آن مشخص نیست، همان‌طور که در رشد اقتصادی نیز سهم بهره‌وری مشخص نیست.
 
وی افزود: در گزارشات بین‌المللی 60 درصد از رشد اقتصادی کشور را ناشی از بهبود بهره‌وری دانسته‌اند و اینکه ما آن را 30 درصد اعلام کنیم یعنی نقش زیاد آن را از بین برده‌ایم.
 
نادری گفت: اینکه چرا ما سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور را 30 درصد اعلام کنیم و اینکه آیا پتانسیل بیشتر از آن را نداریم (در صورتی که داریم و بسته به عوامل زیادی بهره‌وری پایین است) در حد شایستگی کشور نیست و باید آن را ارتقا دهیم.

 نادری با بیان اینکه بهره‌وری قابلیت اندازه‌گیری ندارد و نمی‌توان امیدی به تحقق آن داشت خاطرنشان کرد: کمتر دانستن سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور ضعفی است که در برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی صورت گرفته است. 
انتهای پیام/

برچسب ها: بهره وری ، انجمن ، بودجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.