سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت در هفته ای که گذشت:

لغو "تحریم خودرو"/ آزادسازی قیمت "سنگ آهن"/ خروج استیضاح وزیران از دستور کار "مجلس"

لغو تحریم خودرو پس از 200 روز، واریز 300 میلیارد تومان به خزانه تا پایان ماه، آزادسازی قیمت سنگ آهن طی 3 سال، استیضاح هیچ وزیری فعلا در دستور کار مجلس نیست و راه اندازی جدیدترین خط تولید شکلات در کشور از مهم ترین اخبار این هفته صنعت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهم ترین رویدادهای صنعت از 28 تا 3 دی ماه به شرح زیر است:


بعد از سه دوره مذاکره هسته‌ای ، صبح روز یکشنبه، سوم آذر ماه، صنعت خودرو روز خود را با خبر توافقات هسته‌ای آغاز کرد.

بر این اساس توافق شد تحریم‌های خودرو  20 ژانویه ( دوشنبه 30 دی ماه ) به تدریج برداشته شود.

البته نه اینکه از دوشنبه می‌توانیم شاهد حضور بزرگان صنعت خودرو در ایران باشیم و تمام محدودیت‌های بین‌المللی واردات خودرو از همان صبح 30 دی ماه 92 برداشته شوند، منتها مانع بزرگ که همان «تحریم» است، کنار رفته و باقی مشکلات نیز با گذشت زمان حل خواهند شد.


 محمد حسن ابوترابی فرد نائب رییس مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص سرانجام استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: گاهی نقطه نظراتی در مجلس بیان میشود اما خانه ملت در پی حمایت از دولت است.

وی افزود: اصلی ترین هدف بدنه  مجلس تعامل با دولت است از این رو فعلاً استیضاح هیچ وزیری در دستور کار نیست.


فرهاد رمضان سهام دار ارشد شرکت پارس مینو برای راه‌اندازی این خط جدید بالغ بر 6 میلیون یورو هزینه ارزی و 22 میلیارد نیز هزینه ریالی سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. 

رمضان ادامه داد: با راه‌اندازی این خط جدید روزانه 20 تن به ظرفیت تولید شکلات این شرکت افزوده می‌شود. 

وی افزود: محصولات این خط از این پس با نام تجاریر "رتیا" تولید و به بازار عرضه می‌شود. 


جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت در خصوص واریز حق انتفاع معادن اظهار داشت: بر اساس بودجه 92 باید 600 میلیارد تومان از محل حق انتفاع به خزانه واریز می‌شد اما به دلیل اختلاف بند 55 بودجه این واریز به تعویق افتاد. 
 
وی افزود: از زمانی که اختلاف حل پرداخت‌ها آغاز شد که تاکنون 100 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است. 
 
وی ادامه داد: همچنین تا پایان ماه 300 میلیارد تومان واریز می‌شود و سعی خواهیم کرد تا پایان سال 300 میلیارد تومان به طور کامل واریز کنیم. 

آزادسازی قیمت سنگ آهن

وی با تأکید بر این‌که آزادسازی در یک سال اتفاق نمی‌افتد گفت: اگر پکیج عوارض و حق انتفاع مشخص شود ظرف سه آینده دولت در تعیین قیمت سنگ آهن نخواهد داشت. 
 
وی در خصوص زیان‌دهی سنگ آهنی‌ها افزود: هم اکنون سنگ‌‌ آهنی‌ها زیان نمی‌دهند اما تلاش این است که حق انتفاع آنها را متضرر نکند. 
وی همچنین با بیان اینکه دریافت عوارض صادرات سنگ آهن قطعی است، گفت: فعلاً برای سال آینده عوارض 10 درصدی تصویب شده و این موارد به طور پلکانی در سال 94 به 15 درصد و در سال 95 به 20 درصد خواهد رسید و عوارض برای سال 96 در 20 درصد متوقف خواهد شد.


بهروز برنا معاون اكتشافي سازمان زمین شناسی از اكتشافات اولين ذخيره نيترات كشور خبر داد و گفت: به دنبال اکتشافات صورت گرفته براي اولين بار در کشور يک ذخيره از ماده معدني نيترات در منطقه ليراب واقع استان کهگيلويه و بويراحمد کشف شد.

وي با بيان اينكه حجم اين ذخيره 605 هزار تن و عيار آن 8/1 درصد است، خاطرنشان کرد: به زودي اکتشافات عمقي در اين محدوده صورت گرفته و پس از صدور گواهي کشف مرحله بهره‌برداري و توليد نيترات آغاز مي‌شود. 

اين مقام مسئول با بيان اينكه کشورهاي محدودي در دنيا مانند چين، شيلي و آمريکا داراي ذخاير ماده معدني نيترات هستند، خاطرنشان كرد: هم اکنون اين ماده از خارج از کشور وارد مي‌شود که با بهره‌برداري از ذخيره کشف شده از واردات نيترات بي‌نياز خواهيم شد.


گروه خودروسازی سایپا تولید خودرویی جدید به نام S300 را در دستور کار دارد که به زودی با برند سایپا به بازار عرضه خواهد شد.

خودرو S300 با قابلیت هایی نظیر برخورداری از موتور 1600 سی سی شرکت میتسوبیشی و دارای 120 اسب بخار قدرت، استاندارد آلایندگی یورو5، گیربکس اتوماتیک 4 سرعته تیپ ترونیک، مصرف سوخت 6/7 لیتر در هر 100 کیلومتر و دارای 16 سوپاپ به بازار عرضه خواهد شد. 

گفتنی است ثبت نام و پیش فروش این خودرو به زودی آغاز خواهد شد که به محض انجام این امر، اطلاع رسانی لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.