معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه تعیین 30درصد بهره مالکانه برای معادن نوعی شفاف‌سازی است گفت: تا پایان ماه از محل حق انتفاع معادن 300 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، جعفر سرقيني معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت معدن و تجارت امروز در نشست خبری با بیان اینکه صنایع معدنی موتور محرک معدن است اظهار داشت: در تلاش هستیم اکتشافات سیستماتیک را با همکاری شرکت‌های خارجی و بخش خصوصی افزایش دهیم.
 
وی به میزان تولید مواد معدنی در کشور اشاره کرد و گفت: کل معادن کشور 7500 عدد که از این میزان 5600 معدن فعال است. از این رو 370 میلیون تن تولید مواد معدنی داریم.
 
وی ادامه داد: 2100 معدن غیر فعال است که این موضوع به دلیل مسائل منطقه‌ای و فنی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل کشیده شده است.
 
سرقینی با بیان اینکه معدن کاری در کشور ما در مقیاس کوچک است، گفت: در تلاشیم توازن را به سمت معادن بزرگ سوق دهیم.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت به میزان اشتغال این حوزه اشاره کرد و افزود: 120 هزار نفر به صورت مستقیم در معادن و بیش از 640 هزار نفر در صنایع معدنی مشغول به فعالیت هستند.
 
وی در خصوص خصوصی سازی معادن تصریح کرد: هدف اصلی ما تشویق بخش خصوصی برای حضور بیشتر در بخش معدن است.
 
وی یادآور شد: تا سال 77 بخش خصوصی عملاً در حاشیه بود و از این سال به تدریج بخش خصوصی وارد حوزه معدن شد.
 
وی ادامه داد: ما در پی ایجاد امنیت، ایجاد تسیهلات و روان سازی مقررات برای تشویق بخش خصوصی در حوزه معدن هستیم.
 
*عوارض صادرات سنگ آهن برای سال آینده 10 درصد است
 
سرقینی با بیان اینکه نزدیک به دو هفته دیگر تکلیف عوارض برای صادرات سنگ آهن مشخص می‌شود افزود: آنچه که تاکنون  برای سال آینده محرز شده 10 درصد است و این میزان به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.
 
وی افزود: این میزان در سال 96 و در 25 درصد متوقف خواهد شد ولی به ازای آن عوارض کنسانتره کاهش می‌یابد تا به 15 درصد برسد.
 
*تاکنون 100 میلیارد تومان از محل حق انتفاع به خزانه واریز شده است


سرقینی در خصوص واریز حق انتفاع معادن تصریح کرد: بر اساس بودجه 92 باید 600 میلیارد تومان از محل حق انتفاع به خزانه واریز می‌شد اما به دلیل اختلاف بند 55 بودجه این واریز به تعویق افتاد.
 
وی افزود: از زمانی که اختلاف حل پرداخت‌ها آغاز شد که تاکنون 100 میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین تا پایان ماه 300 میلیارد تومان واریز می‌شود و سعی خواهیم کرد تا پایان سال 300 میلیارد تومان به طور کامل واریز کنیم.
 
وی در خصوص بهره مالکانه 30 درصدی معادن تصریح کرد: آنچه که در کمیسیون تلفیق مجلس نهایی شده است 30 درصد است اما لازم است متذکر شوم این 30 درصد بیشتر از 5 درصد سال 92 نیست.
 
وی افزود: چرا که 5 درصد سال 92 بر اساس قیمت شمش فولاد خوزستان بود ولی این 30 درصد قیمت خود محصول است.
 
سرقینی با بیان اینکه این مسأله در واقع نوعی شفاف سازی است گفت: 40 درصد از این بهره به منظور توسعه معادن به وزارت خانه، 20 درصد به استان‌ها و 40 درصد مابقی هم به خزانه تعلق می‌گیرد.
 
*تا 3 سال آتی دولت دخالتی در تعیین قیمت سنگ آهن نخواهد داشت
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت در خصوص آزاد سازی قیمت سنگ آهن اظهار داشت: در گذشته قیمت سنگ آهن کنترل می‌شد ولی وزارت خانه امروز هیچ اصراری برای کنترل ندارد ولی سعی می‌کنیم با تمهیداتی این مسئله را به نفع معادن کشور حل کنیم.
 
وی با تأکید بر این‌که آزادسازی در یک سال اتفاق نمی‌افتد گفت: اگر پکیج عوارض و حق انتفاع مشخص شود ظرف سه آینده دولت در تعیین قیمت سنگ آهن نخواهد داشت.
 
وی در خصوص زیان‌دهی سنگ آهنی‌ها افزود: هم اکنون سنگ‌‌ آهنی‌ها زیان نمی‌دهند اما تلاش این است که حق انتفاع آنها را متضرر نکند.
 
سرقینی همچنین در خصوص میزان تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت معادن کشور تصریح  کرد: تحریم کمترین تأثیر را در تولید مواد معدنی گذاشت ولی صادرات را با مشکل مواجه کرد.
 
وی افزود: اما با این وجود 20 میلیون تن سنگ‌ آهن به بازارهای جهانی صادر کردیم.

 *حجم بزرگی از خصوصی سازی در معادن بود
 
وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی در طی این 10 سال رشد قابل توجهی داشته است گفت:  هم اکنون اکثر معادن و طرح‌های معدنی کشور زیر نظر این سازمان است.
 
وی افزود: همچنین بیشترین حجم خصوصی سازی دولت در بخش معدن و صنایع معدنی اتفاق افتاد که تاکنون 30 هزار میلیارد تومان خصوصی سازی در این اینیدرو داشتیم.
 
وی تصریح کرد: در واقع تنها شرکت فولاد و تهیه و تولید واگذار نشده است که البته این مسئله نیز بر اساس خواسته خود وزارت صنعت بوده است.
 
سرقینی در خصوص قیمت گاز فولاد و سیمان در فاز دوم هدفمندی اظهار داشت: در حوزه هدفمندی عمده مشکل ما در بخش صنایع معدنی است اما امیدواریم قیمت گاز فولاد دو برابر و سیمان 1.5 تا 2 برابر در نظر گرفته شود ولی به هر حال ما منتظر نتایج جلسات دولت هستیم.
 
وی در خصوص آمار تلفات بخش معدن بیان داشت: در سال 90 تنها یک فوتی داشتیم ولی در سال 91 به دلیل حادثه طبس آمار تلفات به 9 تن رسید.
 
وی تصریح کرد: کار گروه مشترکی را با وزارت کار تشکیل داده‌ایم تا به ایمنی معادن توجه ویژه‌ای کنیم.
 
وی افزود: با توجه به تمهیداتی که در بخش امنیت معادن اندیشیده‌ایم امیدواریم آمار تلفات در این حوزه به کمترین میزان ممکن برسد.
 
*هر سال نزدیک به 8 میلیون تن واردات فولاد داریم
 
سرقینی در خصوص آمار صادرات و واردات اظهار داشت: هر سال نزدیک به 8 میلیون تن واردات فولاد داریم که اگر معدن به رشد و پیشرفت برسد می‌توانیم با ابزارهای کارآمد مانع واردات شویم و این محصولات را به بخش صادرات منتقل کنیم.
 
وی اظهار امیدواری کرد: که با توسعه بخش معدن مواد معدنی جایگزین نفت شود.
 
وی افزود: در سال 91، 645 میلیون تن به ارزش 7570 میلیون دلار صادرات داشتیم.
 
وی ادامه داد: این اقلام صادراتی شامل: کاشی، سرامیک، سیمان، شیشه، کرنتیک، سنگ تزئینی خام، چدن، آهن، فولاد،‌آلومینیم، مس و سرب می‌شود.
 
وی همچنین به صادرات مواد خام اشاره کرد و گفت: هنوز سنگ آهن و سنگ تزئینی به صورت خام عرضه می‌شود که امیدواریم با وضع عوارض مانع این اقدام شویم.
 
*هنوز بخش معدن سهم خاصی را برای دریافت تسهیلات ندارد

 
سرقینی با بیان اینکه خانه معدن در حال رایزنی است برای اخذ تسهیلاتی برای بخش معدن تصریح کرد: قرار است تسهیلاتی از 10 درصد ریالی صندوق توسعه ملی به بخش صنعت اختصاص داده شود.
 
وی افزود: متأسفانه هنوز بخش معدن به صورت ویژه سهم خاصی را برای اخذ تسهیلات ندارد.
 
وی همچنین به نحوه واردات ماشین آلات معدنی اشاره کرد و اظهار داشت: واردات ماشین آلات معدنی دست دوم تا عمر 5 سال برای عموم آزاد شده است ولی برای واردات تا عمر 10 سال باید با رجوع به وزارت خانه و با توجه به فعالیت معدن مجوز صادر شود ولی به طور کلی از تشریفات اداری این حوزه کاسته شده است.
 
وی با اشاره به اینکه سهم صنایع معدنی در GDP کشور 5 درصد است گفت: در حالی که سهم مواد خام تنها یک درصد است بنابراین هر اندازه ترابری را بالا ببریم از خام فروشی جلوگیری کرده و میزان تبدیل مواد خام به ارزش افزوده افزایش می‌یابد.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 57 میلیون تن سنگ آهن با عیارهای مختلف، 37 میلیون تن سنگ مس و 2700 هزار تن خاک سربی تولید کردیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: معدن ، صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار