سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو :

نجات "دریاچه ارومیه" با مدیریت مصرف آب "کشاورزی"

وزير نيرو در ديدار با نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد : تمام توان خود را براي نجات درياچه اروميه به کار خواهيم گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون) ، حميد چيت چيان با بيان اينكه در مورد درياچه اروميه بايد حقايق را به مردم بگوييم و توقع بي مورد ايجاد نكنيم، افزود: به 10 تا 15 سال زمان نياز داريم تا درياچه اروميه را به وضع سابق برگردانيم و هرگونه شعار و وعده تبليغاتي و سياسي که به دور از حقيقت باشد، خيانت به درياچه اروميه و مردم است.

وي مهمترين علت خشك شدن درياچه اروميه را توسعه بي رويه زمين هاي زيركشت در چند سال اخير ذكر كرد و افزود: در اطراف درياچه اروميه حدود 150 هزار هكتار زمين زيركشت وجود داشت كه پس از مدتي به 480 هزار هكتار رسيد و 330 هزار هكتار افزايش نشان مي دهد.

وي گفت : اين زمين ها در مجموع سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نياز دارد که دقيقا معادل مقدار آبي است كه مي تواند درياچه را احيا كند ، براي احياي درياچه اروميه سالانه به سه ميليارد و 100 ميليون مترمكعب آب نياز داريم.

چيت چيان ادامه داد: يكي ديگر از مواردي که موجب خشکي درياچه اروميه شده، تغيير اقليم است كه در كل جهان و از جمله در كشور ما و در اروميه نيز اتفاق افتاده است.

با افزايش يک تا دو درجه اي دماي هوا، ميزان تبخير آب درياچه افزايش يافته و از سوي ديگر حجم بارش هاي سالانه کم و مصارف آب شهري و روستايي اضافه شده است.

وزير نيرو تاكيد كرد: براي نجات درياچه اروميه آنچه از دستمان برمي آيد، انجام مي دهيم که بخشي از اقدام ها شامل فراهم كردن مقدمات انتقال آب از رودخانه هايي همچون ارس و ... به درياچه اروميه است و از مشاوره كارشناسان داخلي و خارجي مانند كارشناسان فرانسوي و چيني سود برديم.

وي ادامه داد: در بحث انتقال آب به درياچه اروميه موضوع محيط زيست بسيار مهم است و نبايد نجات درياچه اروميه ، موجب بروز پيامدهاي بدتري در محيط زيست شود.

وزير نيرو تصريح كرد: اگر نتوانيم مديريت مصرف را در آب كشاورزي اعمال كنيم، درياچه اروميه هرگز زنده نخواهد شد.

وي در ادامه به نقش جهادكشاورزي به عنوان يك سازمان موثر در اين موضوع اشاره كرد و افزود: جهادكشاورزي موظف است با آموزش كشاورزان و آگاه کردن آنان براي تغيير در الگوي کشت، ضمن بالا بردن بازده كشاورزي و كاهش مصرف آب در اين بخش،‌ مازاد آب باقيمانده را به درياچه اروميه هدايت كند.

وي از ديگر راهكارهاي موثر در اين زمينه به جلوگيري از تبخير آب هاي سطحي اشاره کرد و اظهار داشت: نبايد در منطقه به دنبال افزايش سطح زيركشت باشيم و پساب تصفيه خانه فاضلاب را به سمت درياچه اروميه هدايت كنيم.

وزير نيرو با بيان اينكه در ديدار با رئيس جمهوري از دکتر "حسن روحاني" درخواست كرده است فرد مشخصي به عنوان مدير پيگيري براي احياي درياچه اروميه مشخص شود، گفت: 
كارها با يك سازماندهي منسجم، به سرعت در حال انجام است.

وي يادآور شد: نجات درياچه اروميه نيازمند همت ملي و همه جانبه مردم، نمايندگان و دولت است تا بتوان درياچه را از اين بحران خطرناك رهايي بخشيد.

پيش از سخنان وزير نيرو ، نمايندگان مردم استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي ، درباره مسايل مربوط به درياچه اروميه و حوضه آبريز آن، افت فشار برق در منطقه و فرسودگي شبكه برق استان و مسايل مربوط به انتقال آب از رودخانه ارس به استان آذربايجان شرقي و درياچه اروميه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، دریاجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.