سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقوق بشر به سبک غربی (32)؛

دو درد بزرگ جهان

از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند. برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، آن چیزى كه امروز سخنگویان سیاست بین‏المللى در كشورهاى قدرتمند، آن را مطرح میكنند، نمیتواند بشر را به سعادت برساند. علاوه بر اینكه آن شعارهائى هم كه به وسیله‏ى مسئولان و مدیران قدرتهاى بین‏المللى مطرح میشود، شعارهاى واقعى نیست. امروز بشر دچار دو درد بزرگ است: یكى اینكه راهى كه به بشر نشان داده مى‏شود - راه مادیت - راه غلطى است. دوم اینكه آن كسانى كه گردانندگان امور بشریتند، مردمان صالحى نیستند.
 
شما نگاه كنید به اوضاع دنیا، ظلمى را كه به ملتها میشود، ظلمى كه به امت اسلامى میشود، ظلمى كه در فلسطین میشود، در عراق میشود، در افغانستان میشود، ظلمى كه به احكام اسلامى میشود، اینها را ملاحظه كنید. آن كسانى كه منشأ ترور و منشأ فساد و منشأ جنگ و خونریزى هستند، اسلام را متهم میكنند به تروریسم!
 
اسلام را متهم میكنند به ارتجاع؛ آن كسانى كه حكومت مطلقه‏ى خود را بر كل بشریت میخواهند تحمیل بكنند! امروز ایالات متحده‏ى امریكا، این قدرت طاغوتى شیطانىِ مستكبر، در صدد بلعیدن همه‏ى دنیاست. درصدد توسعه‏ى قدرت خود به تمام زوایاى زندگى انسانهاست. آن وقت اینها، ادعاى دمكراسى میكنند؛ ادعاى حقوق بشر میكنند! فاسدترینِ انسانها، پرچم اصلاح بشریت را در دست گرفته‏اند.
 
این گرفتارى بزرگى است براى بشر...قدرتهاى مسلط و مستكبر عالم تسلیحات درست میكنند، براى تهدید بشریت، نه براى گسترش عدالت؛ براى گسترش بى‌عدالتى، نه براى دادن امنیت به بشر؛ بلكه براى سلب امنیت از كسانى كه تسلیم آنها نباشند. امروز مسئله در دنیا این است.

جاهلیت مدرن

 اینكه ما جاهلیت مستقرِ امروز دنیا را جاهلیت مدرن مینامیم، به خاطر همین است. دوران جاهلیت پایان نیافته است. جاهلیت یعنى مقابله‌ى با حق، مقابله‌ى با توحید، مقابله‌ى با حقوق انسان، مقابله‌ى با راهى كه خدا براى انسانها در جهت سعادت گشوده است. این جاهلیت، امروز هم هست؛ با شكل مدرن، با استفاده‌ى از دانش، با استفاده‌ى از فناورى‌هاى پیشرفته، با استفاده‌ى از سلاح هسته‌اى، با استفاده‌ى از انواع تسلیحات براى پر كردن كیسه‌ى صاحبان صنعتهاى مخرب و منهدم كننده‌ى زندگى بشر.

تسلیحات و هزینه‌هاى سرسام آور نظامى

 داستان تسلیحات و هزینه‌هاى نظامى، امروز در دنیا یكى از داستانهاى غم‌انگیز بشریت است. امروز در دنیا كارخانه‌هاى اسلحه‌سازى انواع سلاحها را میسازند، براى اینكه این سلاحها فروش برود. در دنیا جنگ ایجاد میكنند، انسانها را به جان هم مى‌اندازند، دولتها را در مقابل هم قرار میدهند، ایجاد تهدید میكنند تا بتوانند فكر خائنانه و طمع خباثت‌آلود خودشان را تأمین و اشباع و ارضا كنند.

 لذا تا وقتى كه ابرقدرتها سلسله‌جنبان مسائل جهانى هستند، جنگ در دنیا تمام نمیشود. جنگ براى آنها داراى منافع مادى است. این جنگ، جنگ در راه عدالت نیست. دروغ میگویند آمریكائى‌ها و دیگران كه میگویند ما جنگ میكنیم براى اینكه امنیت بدهیم؛ نه، درست عكس این است.

حضور نظامی و ایجاد نا امنی

 هر جا حضور نظامى و حركت نظامى دارند، موجب ناامنى و موجب بى‌عدالتى و موجب سخت كردن زندگى براى انسانها هستند. از وقتى كه این ابزارهاى مدرن در دنیا به وجود آمده است، انسانها دچار فشارند.
 
در طول چهل و پنج سال - یعنى از بعد از جنگ جهانى دوم تا سال۱۹۹۰ - كه به اصطلاح دوران «جنگ سرد» نامیده میشود، در گزارشهاى رسمىِ بین‌المللى آمده است كه فقط سه هفته در دنیا جنگ وجود نداشته است! در تمام این چهل و پنج سال، در گوشه و كنار دنیا جنگهائى وجود داشته است. این جنگها راسط كى به وجود مى‌آورد؟
 
همان كسانى كه تسلیحات را تولید میكنند. هزینه‌هاى نظامى قدرتهاى بزرگ، امروز یكى از سرسام‌آورترین هزینه‌هاست. طبق آمارهاى خودشان، در همین سال گذشته‌ى مسیحى، دولت آمریكا بیش از ششصد میلیارد دلار صرف هزینه‌هاى نظامى كرده است!
 
این هزینه‌هاى نظامى را ما امروز در همسایگى خودمان داریم مشاهده میكنیم. این هزینه‌ها صرف افغانستان میشود، براى سركوب ملت مسلمان افغانستان؛ صرف عراق میشود، براى در قبضه نگهداشتن ملت عراق؛ صرف كمك به رژیم خبیث صهیونیستى میشود، براى ملتهب نگهداشتن همیشگى خاورمیانه. امروز جهت قدرتهاى فاسد این است. اسلام با اینها مبارزه میكند، با اینها مخالفت میكند.

منافع ابرقدرت هادر گرو فتنه انگیزی و جنگ افروزی

 آنهائى كه صرفه و صلاحشان در این است كه ملتهاى مسلمان و دولتهاى مسلمان با یكدیگر بجنگند، از یكدیگر متنفر باشند، از یكدیگر بترسند، یكدیگر را تهدید به حساب بیاورند، اینها همان كسانى هستند كه دوام قدرت استكبارى و استعمارى‌شان به این وابسته است كه در دنیا جنگ باشد؛ جنگ براى آنها وسیله‌ى غارتگرى‌هاى آنهاست.
 
این همه انسانها نابود بشوند، این همه اموال ملتها صرف خرید تسلیحات بشود، صرف تولید تسلیحات گران‌قیمت بشود، براى چه؟ براى اینكه صاحبان كمپانى‌هاى بزرگ پول بیشترى به دست بیاورند، لذت بیشترى از زندگى‌شان ببرند. این همان نظام طاغوتىِ جاهلانه‌ى خطرناك بشریت است كه متأسفانه بر زندگى انسانهاى دور از جاده‌ى توحید حاكم است.

زوال محتوم ظلم

 قطعاً این روش باقى نمیماند؛ چون خلاف حق است، چون باطل است، ازبین‌رفتنى است؛ «جاء الحقّ و زهق الباطل انّ الباطل كان زهوقا» باطل یعنى آن چیزى كه برخلاف سنت الهى در آفرینش است؛ این از بین‌رفتنى است، این زائل شدنى است، این ماندنى نیست. و نشانه‌هاى این زوال را هم امروز انسان مشاهده میكند. انسان به وضع بین‌المللى كه نگاه میكند، نشانه‌هاى این زوال را مى‌بیند.

 وضع دنیا عوض شده است؛ ملتها بیدار شده‌اند؛ خوشبختانه این بیدارى در ملتهاى مسلمان بیشتر است؛ ملتهاى مسلمان، حكومتهاى مسلمان، اهمیت اسلام و عظمت اسلام و عظمت این تكیه‌گاه مورد اعتماد و قابل اطمینان را دارند درك میكنند. امروز بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام موجب شده است كه قدرتها دیگر آن توانائى گذشته را نداشته باشند.

روشن شدن تدریجی شعار های توخالی
شعار طرفداری از حقوق بشر یا شعار گسترش دمکراسی در دنیا که امروز رئیس جمهور امریکا و دیگران در حرفهای خود آنها را تکرار می‏کنند، برای جهانیان قابل باور نیست.
 
آن قدر اینها با دیکتاتورهای خونخوار همکاری کرده‏اند و برای تأمین منافع خود به آنها کمک رسانده‏اند که دیگر این حرف امریکا امروز در دنیا برای همه - نه تنها برای ما، که سالهاست ملت ایران این مطالب را می‏داند - کاملاً غیر قابل قبول است. حتّی زیاده‏خواهی و توسعه‏طلبی امریکا موجب شده است کشورهای اروپایی هم در خصوص برخی از مسائل، به طور واضح با امریکا مقابله کنند؛ چون آنها هم متوجّه این هدف هستند و احساس خطر می‏کنند.

سلطه بر منابع نفت، هدف حمله به عراق

در همین قضیه عراق، امریکایی‌ها می‏خواستند بدون قید و شرط، جنگ خونین و پُرضایعه‏ای را در این منطقه به وجود آورند. البته باز هم از این فکر منصرف نیستند؛ منتها آن‏طوری که اوّلِ کار می‏خواستند مهارگسیخته وارد شوند، پیش نیامد و نتوانستند آن‏گونه عمل کنند.
 
هدف آنها این بود که به عراق حمله کنند و به هر قیمتی برای مردم این کشور وضعیت خونینی ایجاد نمایند و به این بهانه بر منابع نفتی عراق مسلّط شوند. اوّل، هزینه‏هایی را که خودشان در این حمله متحمّل شده‏اند، از محل نفت عراق بگیرند، یعنی جنگ را خودشان تحمیل کنند، کشتار را خودشان راه بیندازند، اما پولش را از مردم عراق بگیرند!
 
بعد هم اختیار نفت عراق را در دست داشته باشند و نفت این کشور زیر کلید آنها باشد و جای پای دیگری را در منطقه خلیج فارس اضافه کنند. هدفهای امریکا کاملاً استعماری، استکباری، زیاده‏طلبانه، ضدّ حقوق بشر و ضدّ حقوق ملتهاست. اروپاییها متوجّه این معنا هستند و با روشهایی که ممکن بود آنها در سازمان ملل و غیره به کار بزنند، فعلاً جلوِ امریکا را تا برهه کوتاهی گرفته‏اند.
 
بنابراین عامل و موجب اصلی تحرّکی که امروز علیه اسلام در منطقه ما وجود دارد، همین است که اینها با اسلام مخالفند و از آن می‏ترسند؛ احساس می‏کنند با وجود فکر اسلامی، تسلّط فرعونی و مستبدّانه‏ای که می‏خواهند بر این مناطق پیدا کنند و ثروت مادّی و معنوی آنها را بمکند و نابود کنند، ممکن نیست. لذا اسلام را به عنوان معارض واقعی خودشان احساس و با آن مبارزه می‏کنند.
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.