سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقایسه صنعت خودروسازی ایران و کره جنوبی:

کره ای های دوچرخه ساز،چطور خودروساز شدند؟!

شبه جزیره کره ، کشوری در جنوب شرق آسیا و در مجاورت با اقیانوس آرام شمالی که به واسطه تفرقه اندازی آمریکایی ها به دو کشور جنوبی و شمالی تقسیم شد. اکنون کشور جنوبی آن، به داشتن تکنولوژی های روز دنیا معروف است و نیمه شمالی اش به داشتن بمب های هسته ای و محدودیت اینترنت می نازد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، می گویند ۳۸ سال پیش، کره ای ها آرزو کرده بودند مانند ایران پیشرفته شوند. به دنبال مسافرت شهردار وقت تهران به سئول درجهت همکاری بین دو کشور سنگ بنای دو خیابان بزرگ در پایتخت دو کشور گذاشته می شود. خیابانی در تهران با نام سئول و خیابانی در سئول با نام تهران. در این قرار داد شهردار سئول آروز می کند این تفاهم باعث شود تا سئول نیز مانند تهران شهر پیشرفته ای شود. اکنون خیابان تهران تنها اسم خارجی در میان خیابان های سئول است و با گذشت ۳۳ سال مبدل به اصلی ترین، زیباترین و گرانقیمت ترین خیابان سئول شده است.

روزی سئول آرزو می کرد به پیشرفته شدن تهران برسد و حالا مردم ایران آرزو می کنند تعرفه های واردات خودرو کاهش یابد تا بتوانند سوار بر خودروهای ارزان قیمت و با تکنولوژی روز کره ای شوند. کره اکنون به یکی از قطب های اصلی خودرو در جهان تبدیل شده است اما ایران نه تنها در این زمینه پیشرفتی نکرد بلکه تبدیل به یکی از مشتریان اصلی کره ای ها شده است. معاملاتی که تنها جیب واردکنندگان را پر می کند. اما مسئولان به مردم می گویند نباید آنها را با خودمان مقایسه کنیم و با صبر و تحمل بیشتر باید زمینه را برای توسعه صنعت خودرو فراهم کنیم. نعمت زاده معتقد است باید با تحمل وضع کنونی قیمت های خودروهای داخلی و تعرفه های بالای واردات از خودروسازی حمایت کنیم .



هیوندای سوناتا سال ۲۰۰۰


سوناتا سال ۲۰۱۱


صنعت خودروی کره مصداق بارزی برای مسئولان و خودروسازان ما می تواند باشد. مرور تاریخچه صنعت خودروسازی چشم بادامی ها شاهدی منصف بر خواسته مردم ایران است. در کره‌جنوبی با وجود تعرفه پایین واردات خودرو، تعداد بسیار پایینی خودروهای خارجی دیده می‌شود؛ چرا که در این کشور مصرف‌کننده کره‌ای از محصولات تولید داخل این کشور رضایت دارد و دیگر انگیزه‌ای برای خرید محصول خارجی ندارد؛ این در حالی است که در ایران وضعیت کاملا برعکس است.


اکنون هیوندای، بزرگترین شرکت خودروسازی دنیا در سود، چهارمین شرکت خودروسازی دنیا در تعداد فروش و نخستین خودروساز دنیا در سرعت رشد است. این شرکت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد.دفتر اصلی این شرکت در شهر سئول کره جنوبی است؛ کارکنان این شرکت حدود ۷۵۰۰۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه آن در شهر اولسان،۱.۶ میلیون است.محصولات این شرکت از طریق ۶۰۰۰ نمایندگی و نمایشگاه به ۱۹۳ کشور دنیا صادر می شود.

دوچرخه سازی که برای ایران آرزو شد!
اولین بار نام کیا موتورز در ایران به واسطه تولید پراید شناخته شد. شاید بد نباشد بدانید، کیا موتورزی که اکنون محصولاتش در ایران حداقل ۸۰میلیون تومان قیمت دارند، کار خود را تولید دوچرخه آغاز کرده بود!


کارخانه دوچرخه سازی شرکت کیا سال۱۹۵۱ ( ۱۳۲۹ش )



اولین دوچرخه ساخته شده در شرکت کیا



تولید اولین کامیون کیا موتورز سال ۱۹۶۲م- ۱۳۴۰ش


کیا قدیمی ترین شرکت خودرو سازی  کره جنوبی است که در ۹ ژوئن  ۱۹۴۴  به عنوان یک تولید کننده لوله های فولادی و قطعات دست ساز دوچرخه در حومه شهر سئول  تاسیس شد. در سال۱۹۵۱ ( ۱۳۲۹ش ) کیا شروع به ساخت دوچرخه کامل کرد. این شرکت کره ای در سال ۱۹۵۷ (۱۳۳۵ ش ) موتور سیکلت ، سپس در سال۱۹۶۲ (۱۳۴۰ ش )  کامیون و سال۱۹۷۴ ( ۱۳۵۲ ش )  اتومبیل . این شرکت اولین یکپارچه کارخانه مونتاژ خودرو خود را در سال ۱۹۷۳ ( ۱۳۵۱ ش ) افتتاح شد.


تولید یک کامیون ۴ چرخ باری با نام "تیتان" (۱۹۷۱م - ۱۳۴۹ ش)

کیا موتورز حالا سه سایت تولیدی در کره جنوبی و یک کارخانه در کشور اسلواکی،دو کارخانه در چین و یک شاخه آمریکایی به نام «کیا موتورز آمریکا» دارد که در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ به عنوان اولین کارخانه مونتاژ محصولات کیا در وست پوینت ایالت جورجیا با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار افتتاح شد. از سال ۲۰۰۵، کیا تمرکز ویژه‌ای بر بازار اروپا داشته و فروش محصولاتش از مرز یک میلیون دستگاه گذشته‌است و کیا موتورز هم اکنون رو به توسعه ترین خودروساز در آن قاره می‌باشد و این تنها یکی از موفقیت‌های این شرکت با سابقه در بازار اروپا است.

کلمه»کیا از حروف چینی کی، به معنی «بوجود آمده و برخاسته از» وکلمه «ا» با اشاره به آسیا مشتق شده‌است و هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند معنای «برخاسته از آسیا» را نمایان می‌سازد.


کارخانه ای که اروپایی ها مشتری اش شدند
سانگ یانگ چهارمین خودروی برتر در کره شناخته می شود. می توان گفت عمر سانگ یانگ نیز هم قد ایران خودروی خودمان است. شرکت سانگ‌یانگ در اصل از ادغام دو شرکت ها دانگ-هاون (تاسیس ۱۹۵۴) و شرکت دانگ بنگ (تاسیس ۱۹۶۲) تشکیل شد.

در سال ۱۹۶۴، شرکت خودروسازی هادانگ هاون تولید انواع جیپ، اتوبوس و کامیون برای نیروی زمینی آمریکا را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۶ این شرکت تولید انواع خودروهای ویژه را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۷، نام این شرکت به دانگ-ای موتور تغییر یافت و در سال ۱۹۸۶ این شرکت توسط گروه تجاری سانگ‌یانگ خریداری شد و سرانجام سانگ یانگ متولد شد!.

در سال ۱۹۹۱ این شرکت شراکت فنی خود را با شرکت دایملر-بنز آغاز کرد و در سال ۱۹۹۷ شرکت دوو موتورز کنترل این شرکت کره ای را از گروه تجاری سانگ یانگ گرفت. هم اکنون نیز شرکت سانگ یانگ موتور با شبکه ای متشکل از ۱۲۵۰ نماینده محصولات خود را در بیش از ۹۶ کشور می فروشد.
برچسب ها: خودرو ، کره ، دوچرخه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
NO NAME
۱۲:۲۱ ۱۳ دی ۱۳۹۲
چی بگیم با این صنعت ملی!!!!
یه کلام پرایدم آرزوست
خخخخ...