سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهکاری ساده برای هضم مواد غذایی غیرقابل هضم

حجیم شدن مواد فیبری در روده احتیاج به آشامیدن آب کافی دارد. هر فرد باید حداقل در روز دو لیتر آب بنوشد و در صورت استفاده از مواد فیبری مثل سبوس و ... باید 2/5 لیتر آب در روز بنوشید.

مینا نوروزحقی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: مواد فیبری قسمتی از مواد غذایی غیرقابل هضم می‌باشند که در روده بزرگ آب را به خود جذب می‌کنند و حجیم می‌شوند. این مواد باعث می‌شود حجم غذای هضم شده در روده زیاد شده دیواره روده بزرگ را تحریک نموده آن را به حرکت درمی‌آورد و نیز باعث تسهیل در عمل هضم می‌گردد.

وی افزود: این موضوع باعث کوتاه شدن پاساژ روده (زمان ورود مواد غذایی تا زمان خروج آن) جهت انجام عمل هضم و جذب سالم می‌گردد. بسیار مهم است به این نکته توجه کنیم که باقیمانده غذا هرچه بیشتر در روده بزرگ بماند، بیشتر آب از دست می‌دهد و خشک‌تر می‌شود و عمل دفع نمی‌تواند به آسانی صورت گیرد.

نوروزحقی تصریح کرد: علاوه بر نقش مواد فیبری در هضم غذا، اثر دیگر آن در سوخت و ساز بدن می‌باشد. مواد فیبری باعث دفع سموم و مواد زیان‌آور دیگر که همراه غذا وارد روده‌ها شده می‌گردد. مواد فیبری باعث سیر شدن سریع‌تر شده، در نتیجه وزن را تنظیم می‌نماید و نیز باعث تنظیم چربی و قند خون می‌گردد.

وی در پایان اظهار داشت: این مواد بستر مناسبی جهت رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. روزانه 30 گرم مواد فیبری برای بدن لازم است و در مواقعی که عمل دفع به خوبی انجام نمی‌گیرد بهتر است 40 تا 50 گرم روزانه مصرف شود،فیبر موجود در سبوس گندم، 49 گرم در جوانه گندم، 17 گرم در نان و انجیر خشک، 13 گرم و در جوپرک و بادام زمینی به ترتیب 10 و 7 گرم می‌باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: فیبر ، روده ، دفع ، حرکت ، غذا ، سبوس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.