سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس "عمران و مسکن" سازان استان گلستان خبر داد:

نوسازی بافتهای نابسامان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است

جهاني گفت: بهسازي و نوسازي بافتهاي نابه سامان در کشور ضرورتي اجتناب ناپذير در کشور به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا جهانی رئيس عمران ومسکن سازان استان گلستان با بيان اينکه يک بافت شهري به دليل قدمت زياد يا فقدان برنامه توسعه و نظارت فني بر شکل گيري آن به بافتي ناکارآمد و فرسوده تبديل مي گردد، افزود: وقوع  فرسودگي موجب بي سازماني، عدم تعادل، عدم تناسب فضاهاي شهري و بطور خلاصه رنج و عذاب ساکنان براي گذران عمر در اين سکونتگاهها مي شود.

وي در ادامه افزود: فرسودگي کالبدی، عدم برخورداری مناسب از دسترسی سواره(ضعف و نارسایی معابر) و کمبودهای شدید تأسیسات و خدمات و زیرساخت های شهری باعث می شود که این بافتها از ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی نازلی برخوردار شوند.

 رئيس عمران ومسکن سازان استان گلستان در ادامه اظهار داشت: بی توجهی به مدیریت شهری و در برخی موارد موازی کاری و کارشکنی برخی از دستگاهها در جهت تهیه طرحهای بهسازی و نوسازی و ارائه ضوابط ساخت و ساز اصولی(چاره اندیشی برای ساماندهی ونوسازی) موجب تشدید روند تخریب، فرسودگی و ناکارآمدی این بافتها شده است.

جهاني با اشاره به اينکه بافتهای قدیمی و فرسوده شهری علیرغم اینکه در اغلب موارد هسته اولیه شهرها را شامل می گردند و از موقعیت ممتاز استقرار در مرکز شهرها برخوردار هستند، افزود: به دلیل فرسودگی کالبدی، فقدان تأسیسات وتجهیزات زیربنایی و بخصوص ضعف و ناکارآمدی معابر و دسترسی ها(نفوذناپذیری)، از پاسخگویی به نیازهای امروز شهرنشینی ناتوان هستند.

وي در ادامه توضيح داد: ساختمانها و معابری که با تفکر و اندیشه گذشتگان و با وسایل و  امکانات آن دوره و برای نیازهای آن زمان ساخته شده و شکل گرفته اند دیگر جوابگوی نیازهای امروز شهرنشینی نيستند.

رئيس عمران ومسکن سازان استان گلستان در ادامه تصريح کرد: جمعیت شهرنشین امروزی به هیچ وجه قابل مقایسه با جمعیت شهرنشین50-60 سال پیش نیست و این  افزایش جمعیت نیاز به مسکن و خدمات و توسعه شهری دارد.

وي در ادامه افزود: وسایل نقلیه ای که روز بروز بر تعداد آنها افزوده می شود باید در معابر وخیابانهایی حرکت کنند که برای تردد آنها مناسب باشدو همچنين کاربری های آموزشی، بهداشتی، رفاهی وفضاهای عمومی وتعاملی، نیازهایی است که در زندگی شهرنشینی امروزی بیش از گذشته احساس می شود.

جهاني در ادامه اظهار داشت: در حالیکه در زمانهای قدیم برخی از این کاربری ها وجود نداشته ویا نیازی به آنها احساس نمی شد اما امروزه با مدرن شدن زندگی شهری و تغییرات اساسی ایجاد شده در سبک زندگی مردم، برخی از این کاربری ها به شدت مورد نیاز بوده و جزء لاینفک شهر و زندگی شهری محسوب می شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: عمران ، مسکن ، فرسوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.