سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این چاشنی، دشمن کلیه‌های شماست

گاهی نارسایی کلیه به حدی شدید می‌شود که فرد برای ادامه زندگی خود باید دیالیز شود که پزشکان توصیه‌هایی برای این افراد دارند.

دکتر عباس بصیری جراح کلیه و مجاری ادار در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افراد مبتلا به نارسایی کلیه که دیالیز می‌شوند، باید توجه ویژه‌ای به رژیم‌غذایی خود داشته باشند زیرا عدم رعایت رژیم غذایی مناسب باعث آسیب بیشتر به کلیه‌ها می‌شود. 

وی گفت: در رژیم غذایی افراد مبتلا به نارسایی کلیه، هم پروتئین جانوری (شیر، گوشت، تخم‌مرغ) و هم پروتئین گیاهی (غلات) باید وجود داشته باشد، اما در مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی شود. 

بصیری افزود: مصرف زیاد نمک، باعث تشنگی می‌شود و فرد آب زیادی می‌نوشد و چون کلیه‌ها در افراد مبتلا به نارسایی کلیه توانایی دفع آب را ندارند، در نتیجه آب در بدن جمع می‌شود و منجر به ورم دست و پا‌ها و همچنین افزایش فشارخون می‌شود، پس مصرف سدیم و حتی پتاسیم که در بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد باید کنترل شود. 

این متخصص کلیه و مجاری ادرار در پایان توصیه کرد: افرادی که دیالیز می‌شوند، حتماً باید با پزشک خود و متخصص تغذیه برای انتخاب بهترین رژیم غذایی، مشورت کنند تا عوارض ناشی از بیماری در آن‌ها به حداقل برسد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: چاشنی ، کلیه ، تغذیه ، دیالیز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.