سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعار هفته آموزش همگانی تغذیه؛

تندرستی با کاهش مصرف "روغن" و "نمک"

هفته آموزش همگانی تغذیه از ۱۴ تا ۲۰ دی ماه با شعار تندرستی با کاهش مصرف روغن و نمک برگزار می‌شود.

دکتر زهرا عبدالهی، ‌ مسئول دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هرسال به مدت یک هفته آموزش همگانی تغذیه در سطح کشور از ۱۴ تا ۲۰ دی ماه توسط "وزارت بهداشت" و با همکاری شورای سیاستگذاری صدا و سیما، ‌ شهرداری و آموزش و پرورش برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه شعار هفته آموزش تغذیه امسال، ‌ تندرستی با کاهش مصرف روغن و نمک عنوان شده،  افزود: ‌ درحال حاضر با افزایش مصرف فست‌فود‌ها در جامعه که سرشار از روغن و نمک بالا هستند، ‌ میزان چاقی و بیماری‌های قبلی و عروقی رو به افزایش است و همین امر باعث شده که بیماری‌های قلبی و عروقی به عامل اول مرگ در بین افراد کشور تبدیل شود. 

تحقیقات نشان داده است که پیروی از یک تغذیه سالم و کاهش مصرف نمک و روغن تا ۵۰ درصد از ابتلا به سرطان و تا ۳۰ درصد از ابتلا به انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند. 

عبدالهی درخصوص میزان مصرف نمک در جامعه تصریح کرد: درحال حاضر مردم ایران ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی "نمک" مصرف می‌کنند به طوری که استاندارد مصرف نمک روزانه حدود ۲ تا ۴ گرم است، مردم کشور ما دو برابر چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم روزانه مصرف می‌کنند و همین آمار بالای میزان مصرف باعث شیوع فشارخون، ‌ پوکی استخوان و سرطان در بین افراد شده است.
 
مسئول دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هدف اصلی این هفته حساس‌ سازی مردم و مسئولین از لحاظ تغذیه سالم و سبک زندگی صحیح عنوان کرد و ادامه داد: ‌ هر روز این هفته با عناوین مختلفی نامگذاری شده به طوری که روز اول نقش خانواده در کاهش مصرف نمک و روغن، ‌ روز دوم نقش سیاستگذاران در کاهش مصرف روغن و نمک، ‌ روز سوم نقش رسانه در اصلاح الگوی مصرف روغن و نمک، ‌ روز چهارم نقش مدارس و دانش آموزان در کاهش مصرف نمک و روغن‌، روز پنجم نقش صنایع غذایی در تولید مواد غذایی با نمک و روغن کمتر و روز ششم پیشگیری از بیماری‌ها با کاهش مصرف نمک و روغن نامگذاری شده است. 

 برنامه دیگر سازمان در هفته آموزش همگانی تغذیه 
دکتر عبدالهی در ادامه به برنامه‌هایی که با همکاری دیگر ارگان‌ها در این هفته اجرا می‌شود، اشاره و گفت: ‌ در مدارس با همکاری آموزش و پرورش مسابقه‌های مختلف و آموزش و اطلاع‌رسانی درست تغذیه‌ای، ‌ پخش تراکت در مکان‌های عمومی مثل مترو، ‌ برگزاری جشنواره غذاهای سالم و سنتی توسط شهرداری از جمله برنامه‌های این هفته است. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.