سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با "روانشناسی" وزن خود را کم کنید

استفاده از روش‌های روانشناختی در کنار روش‌های رژیم غذایی می‌توانند بهترین تاثیر را در کاهش وزن داشته باشد.

حسین ابراهیمی مقدم روانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: افراد چاق و افراد لاغر با هم متفاوتند. 

وی گفت: افراد چاق هم غذاهای پرانرژی مصرف می‌کنند که کالری بیشتری به آن‌ها می‌رسانند و هم از حجم بالاتری از غذا استفاده می‌کنند. جدا از اینکه به نظر تعداد سلول‌های افراد چاق از دیگر افراد بیشتر و اندازه‌اش هم بزرگ‌تر است. 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که افراد چاق نسبت به محرک محیطی هم بیشتر واکنش نشان می‌دهند به عبارتی دیگر یک فرد چاق نسبت به رنگ و لعاب و نورپردازی‌هایی که در ارتباط با خوراکی‌ها صورت می‌گیرد واکنش‌های بیشتر از خود نشان می‌دهند و زود‌تر برای خوردن تحریک می‌شوند درحالی که افراد لاغر معمولا این طور نیستند و خیلی محرک‌ها و چیدمان غذا در آن‌ها تاثیری به وجود نمی‌آورند. 

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه افراد چاق میل بیشتری به خوردن غذا دارند، خاطرنشان کرد: افراد چاق که دست به رژیم‌های غذایی مکرر می‌زنند معمولا پس از مدتی هم رژیمشان را شکسته و دوباره فرآیند چاق و چاق بودن را پیش می‌گیرند. 

وی در ادامه گفت: افراد چاق معمولا از قرص‌ها و درمان دارویی برای کم کردن وزن استفاده می‌کنند و به همین خاطر این احساس و باور را ندارد که خودشان در کاهش وزن موثر بوده‌اند و علت کاهش وزن را صرفا به آن دارو نسبت می‌دهند. 

ابراهیمی مقدم افزود: بدیهی است که این باور به طور طبیعی با قطع شدن رژیم درمانی مجددا با برگشت وزن مواجه خواهد شد اما کسانی که از درمان‌های ترکیبی (ورزش در کنار رژیم غذایی) استفاده کرده‌اند بر این باورند که خودشان در کاهش وزن خود نقش داشته و به احتمال بیشتر فرآیند نگه داشتن وزنشان را در حالت ایده آل حفظ خواهند کرد. 

وی در پایان اذعان داشت: استفاده از روش‌های‌شناختی در کنار دیگر روش‌های رژیمی می‌تواند بهترین تاثیر را در کاهش وزن داشته باشد. 



انتهای پیام/
برچسب ها: روانشناسی ، وزن ، تغذیه ، رژیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.