سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نماینده مردم سیرجان و بردسیر:

ارائه به موقع لایحه، بیانگر شفافیت "بودجه" 93 است

حسن‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ارائه به موقع لایحه بودجه 93 و شفافیت آن از نقاط مثبت بودجه امسال به شمار می‌رود.

شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در گزارشی جامع به بیان نقاط قوت و ضعف بودجه 93 پرداخت و گفت: یکی از نکات مثبت در این بودجه، ارائه به موقع لایحه بودجه است که این اقدام بیانگر قانون‌مداری دولت، مشخص شدن تکلیف بودجه دولت قبل از ورود به سال 93 و از همه مهمتر تاثیر مستقیم در تصمیم گیری به موقع سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی است.  
 
وی ادامه داد:‌ارائه همزمان برنامه پیشرفت و برنامه پنجم توسعه با لایحه، به این معنی که همچنان که دولت برنامه سالانه را ارائه داده، اثر بودجه بر روی شاخص‌های کلان اقتصادی را نیز بیان نموده است که امکان مقایسه عملکرد بودجه مصوب در پایان سال 93 فراهم می‌شود و به صورت مطالبات نمایندگان از دولت در‌ می‌آید.  
 
حسن‌پور افزود: شفافیت بودجه از دیگر ویژگی‌هایی است که ارقام و اعداد پنهان در این لایحه مشاهده نمی‌شود، از مصداق‌های دیگر این شفافیت ارائه بودجه به صورت عملیاتی برای بعضی دستگاه‌ها است که البته انتظار می‌رفت با علمیاتی شدن بودجه هزینه‌ها نیز کاهش یابد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به نقاط مثبت بودجه اشاره و تصریح کرد: سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت مطابق قانون برنامه و بودجه افزایش یافته و به 29 درصد رسیده است و بازپرداخت بدهی دولت به صندوق 2 درصد منظور شده است.  
 
وی اضافه کرد: افزایش مالیات 66 هزار میلیارد تومانی اقدام مثبت دیگری است که البته این افزایش سهم مالیات از منابع عمومی است. قاعدتا این افزایش باید از طریق گسترش پایه مالیاتی باشد نه نرخ مالیاتی که این مهم در بودجه 93 لحاظ شده است.  
 
حسن‌پور اضافه کرد: از دیگر اقدامات مثبت دولت در بودجه 93 خرید خدمات آموزش و پرورش ا ست.  
 
وی در ادامه گزارش و در بیان نکات مورد توجه و متمایز‌کننده بودجه 93 به افزایش بودجه عمرانی دولت به سه برابر نسبت به عملکرد در سال 92 اشاره کرد و افزود: همچنین اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی با پیشرفت بیشتر از نکات حائز اهمیت لایحه بودجه 93 می‌باشد که البته در این امر نباید حق استان‌های محروم نادیده گرفته شود.  
 
وی در ادامه تصریح کرد: صادرات روزانه یک هزار و 130 بشکه‌ای نفت، به واقعیت نزدیک است اما از این امر نیز نباید غافل شد که افزایش قیمت نفت از بشکه‌ای 95 هزار دلار به بشکه‌ای 1000 دلار با ریسک همراه است.  
 
نماینده مردم سیرجان در ادامه و در تشریح نقاط ضعف لایحه بودجه 93 عنوان کرد:‌ لحاظ نکردن فاز دوم هدفمندی در لایحه تقدیمی دولت به مجلس از جمله نقاط ضعف بودجه 93 می‌باشد چرا که طبق اصل 53 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بودجه باید یکپارچه باشد که نمی‌توان هدفمندی یارانه‌ها را در بودجه سالانه لحاظ نکرد و یا لایحه‌ای جداگانه در نظر گرفت، که این موضوع تبعات زیادی در بر دارد از جمله رها کردن اصلاح قیمت حامل های انرژی که این امر موجب افزایش مصرف انرژی، افزایش قاچاق بنزین و گازوئیل و واردات این اقلام به ویژه در شرایط تحریم خواهد شد.  
 
همچنین اصلاح قیمت‌ حامل ها در سال 93 شاخص اقتصاد کلان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و ارقام بودجه را تغییر خواهد داد.  
 
حسن‌پور در ادامه به بیان نقاط ضعف بودجه به پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها، پیمانکارها، بانک مرکزی، ایثارگران، خانواده شهدا اشاره کرد که جایی در بودجه برای این منظور در نظر گرفته نشده و تاخیر در پرداخت این بدهی‌ها حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی را تضییع خواهد کرد.  
 
نماینده مردم سیرجان به عنوان سومین ضعف بودجه 93 در نظر گرفته نشدن منابع کافی برای بخش های آموزشی دفاع و بهداشت اشاره کرد.  
 
وی همچنین این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که تکلیف سهام عدالت نیز در این بودجه مشخص نشده است.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه به امکان واگذاری سهام هلدینگ خلیج فارس و فازهای گاز پارس جنوبی اشاره کرد و درآمدزایی که دولت از این واگذاری‌ها می‌تواند کسب کند و به این وسیله پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان برساند که به این امر در بودجه توجهی نشده است.  
 
انتهای پیام/  
برچسب ها: اقتصاد ، بازار ، بودجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.