سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مذاکرات ژنو روز جمعه ساعت 16 به وقت محلی ادامه می‌یابد

دور جدید مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نحوه اجرای توافق ژنو٬ بعد از ظهر پنجشنبه٬ ۲۸ آذرماه در ژنو سوییس آغاز شد و این مذاکرات روز جمعه ادامه خواهد یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، در این دور از مذاکرات بحث بر سر این است که دولت‌های غربی اطمینان حاصل کنند که با برداشته شدن بخشی از تحریم‌های بانکی٬ بانک‌ها به درستی متوجه باشند که چه نوع نقل و انتقال‌هایی مجاز است.
 
یکی دیگر از مسائل مورد بحث نیز نحوه و زمان آزادسازی میلیاردها دلار درآمد نفتی ایران است که در حساب‌های خارج از کشور مسدود شده است.
 
طبق گزارش‌ها ،در این دور از مذاکرات کارشناسی ریاست هیئت مذاکره کننده ایرانی بر عهده حمید بعیدی‌نژاد٬ مدیرکل سیاسی و بین‌الملی وزارت امور خارجه است و استیون کلمنت٬ کارشناس هسته‌ای نیز به نیابت از کاترین اشتون٬ رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا٬ ریاست هیئت کارشناسی ۱+۵ را بر عهده دارد.
 
دور پیشین مذاکرات کارشناسی ایران و شش قدرت جهانی که در وین برگزار شد٬ ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا متوقف شد.

هیئت ایرانی اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصمیم‌گیری در تهران مشورت کند.
 
با این‌حال یک دیپلمات غربی که در این مذاکرات حضور دارد ۲۸ آذرماه به خبرگزاری رویترز گفت که در مذاکرات کارشناسی وین پیشرفت‌هایی صورت گرفته است و امکان پیشروی سریع وجود دارد.
 
دیپلمات‌ها غربی می‌گویند در مذاکرات وین از جمله مشخص شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چه نحوی می‌تواند اقدام‌های ایران را  بررسی کند.
 
یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود با این حال گفته است که برخی دیپلمات‌های غربی نگرانند که با توجه به گسترش فهرست تحریمی آمریکا علیه ایران٬ گفت‌و‌گو با ایران در زمینه‌های فنی دشوار‌تر باشد.
 
به گزارش رویترز در گفت‌و‌گوهای کارشناسی٬ طرفین به دنبال بررسی نحوه عملی برداشته شدن برخی از تحریم‌های ایران هستند.
 
این مذاکرات قرار است روز جمعه٬ ۲۹ آذرماه٬ از ساعت ۱۶ به وقت محلی٬ از سرگرفته شود و طرفین درباره تعیین ساز و کار اجرایی توافق ژنو گفت‌و‌گو کنند.

عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز گفته است که احتمال دارد این مذاکرات تا اوایل هفته آینده ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.