سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی عملکرد ۱۰۰روز گذشته وزارت بهداشت؛

"کمبود دارو" از ۳۵۰ قلم به ۳۰ قلم رسیده است /اجرای ناصحیح قانون مسبب اصلی مشکلات بهداشت و درمان

مشکلات کمبود و گرانی دارو و مشکلات عدم هماهنگی بیمه ها در ۱۰۰روزه گذشته تا حد زیادی رفع شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، شب گذشته دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه دو نیم ساعت به تشریح عملکرد 100روز گذشته این وزارتخانه پرداخت. 

تشریح مشکلات بخش سلامت برای مسئولین و مردم و رفع کمبودهای "واکسن" و "دارو" از اقدامات اولیه "وزارت بهداشت" بوده است

دکتر هاشمی وزیر بهداشت در برنامه دو نیم ساعت با بیان این مطلب که وزارت بهداشت در صد روز گذشته با مشکلاتی چون کمبود منابع، بیماری وبا و اصلاحیه بودجه سال ۹۲ و تدوین "بودجه" سال ۹۳ مواجه بوده است اما در همین 100روز تلاش شده تا معضلات بخش سلامت برای مردم و مسولین تشریح گردد و شورای سیاست گذاری و دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذا به فعالیت پرداخته‌اند. 
همچنین مشکل تحقیقات و دسترسی به منابع اطلاعاتی تا حد زیادی رفع شده و پیش بینی شده تا مشکلات گرانی دارو و "کمبود واکسن" نیز حل شود. 
همچنین تلاش شده تا با اصلاح ساختار مدیریتی، از وابستگی نهادهای بهداشتی و بیمارستان‌ها به بودجه دولتی جلوگیری شود. 

مهم‌ترین مشکل حوزه سلامت نبود یک تعریف جامع از "نظام سلامت" و منابع پایدار مالی می‌باشد

وزیر بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین چالش بخش بهداشت و درمان در کشور نبود یک تعریف دقیق و جامعه از نظام سلامت و منابع پایدار مالی می‌باشد، افزود: این مشکلات در حال بررسی و رفع هستند. مشکل تعریف نظام سلامت با همکاری کار‌شناسان و صاحب نظران و با همکاری سازمان بهداشت جهانی در حال رفع بوده و به زودی تعریفی مناسب و جامعه از نظام سلامت با همکاری مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. 

هاشمی گفت: همچنین دولت در تلاش است تا منابع مالی برای تامین هزینه‌های ناشی از سلامت را افزایش دهد و باعث کاهش سهم مردم و بیماران در هزینه‌های پزشکی شود. 
البته می‌بایست از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها ۵ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بودجه می‌رسید که این امر با اجرای ناصحیح قانون محقق نشد. 

هاشمی گفت: مالیات بر ارزش افزوده هم اگر ۶ درصد ارتقاء پیدا کند به شکلی وابسته به بودجه نخواهیم بود.

وزیر بهداشت افزود: درآمدهای سیگار و نوشابه دیگر مواردی است که می‌تواند برای بخش سلامت منابع پایدار ایجاد کند. 

وی درخصوص منابع فروش سیگار در بودجه ۹۳ برای بخش سلامت نیز گفت: دو سال گذشته وزارت بهداشت در مورد سیگار سهم خوبی نداشته است اما براساس مصوبه جدید۳۰ درصد سهم این وزارت و ۷۰ درصد بخش‌های دیگر خواهد بود. 

وزیر بهداشت یادآور شد که طبق قانون پنجم برنامه توسعه، می‌بایست سهم مردم و بیمه‌ها ۳۰ و ۷۰ می‌شد که این امر نیز تحقق پیدا نکرده است.

وی در عین حال افزود: قیمت خدماتی که توسط پزشکان و پرستاران ارایه می‌شود هم واقعی نیست و به این اقشار هم فشار وارد می‌شود.

هاشمی با اشاره به حقوق و مزایای پزشکان گفت: حقوق پزشکی که سال‌ها در عرصه علمی زحمت کشیده‌ گاه توهین به جایگاه این حرفه است. 

میزان کمبود دارو در 100 روز اخیر به کمتر از یک دهم رسیده است

دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در ابتدای دولت بیش از ۳۵۰ قلم دارو با کمبود و گرانی چهار برابری قیمت آن هم به دلیل "نوسانات ارز" مواجه بودند، اظهار داشت: این میزان هم اکنون به کمتر از یک دهم یعنی عدد ۳۰ رسیده و تلاش می‌شود که میزان آن کمتر شود. 

وزیر بهداشت درمورد شورای عالی سلامت و تشکیل جلسات آن هم گفت: تصمیم‌های خوبی در نخستین جلسه این شورا درخصوص شیر، "آلودگی هوا"، پارازیت‌ها و روغن گرفته شده و "دولت" مصمم به پیگیری مصوبات آن است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.