سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مديرعامل "شرکت حفاري شمال" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"میادین مشترک" منتظر ساخت دکل ايراني نمي مانند

مديرعامل شرکت حفاري شمال گفت: همگام با برداشت کشورهاي همسايه از میادین مشترک نمي توان منتظر فراهم شدن زيرساخت هاي ساخت دستگاه هاي حفاري ايراني ماند.

هدایت الله خادمي در گفتگو اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فقدان زيرساخت هاي احداث دکل در کشور، اظهار داشت: با تامين زيرساخت و دانش فني در طولاني مدت  امکان ساخت دکل در کشور وجود خواهد داشت.

وي ساخت دکل را زمينه ساز توسعه ميادين مشترک عنوان کرد و افزود: عدم توانايي ساخت دکل در کشور در سايه حضور دلالان موجب پيش آمد برخي مشکلات در حوزه برداشت از مخازن نفت و گاز میادین مشترک شده است.

** کارخانه دکل سازی داخلي کجاست !

خادمی در خصوص پرسش خبرنگار ما در خصوص ادعاي برخي شرکت هاي ايران مبني بر ساخت دکل، گفت:‌  شرکت های داخلی که ادعا دارند که دکل هاي توليدي آن ها از لحاظ کیفیت و استاندارد با نمونه هاي وارداتي برابري مي کند اين کارخانه کجاست و توليدات آن به کدام کشورها فروخته شده است؟!

وي تصريح کرد: فراخواني از سوي شرکت حفاري شمال در جهت تامين دکل هاي مورد نياز داخل منتشر شده بود که در نهايت متاسفانه اعلام آمادگي بيش از 10 شرکت براي تامين دکل به چرخه عملياتي وارد نشد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با تاکيد بر چالشهاي ساخت دکل، اظهار داشت: با اين ادعاي ساخت داخلي دکل خودمان را گول می‌زنیم و متاسفانه مسئولان هم به اين گفته هاي غیرواقع دامن مي زنند.

وی ادامه داد: در اين فضاسازي غيرواقعي سودجویان، از سوي برخی نماینده های مجلس شورای اسلامی، شرکت های دکل ساز داخلی در حال نابودی اعلام شدند.

خادمي در ادامه تصريح کرد: نمي توان با ادعاي ساخت داخلي دکل که فاقد ارزش فنی و اقتصادی است از واردات دکل به کشور جلوگيري کرد و منتظر تصميم گيري واسطه ها و دلال ها ماند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال با بيان اينکه ساخت داخلي دکل نيازمند برند معتبر جهانی است، گفت: دکل داخلي بايستي براساس استانداردهاي جهاني توليد شود و در اين چرخه توليد ریسک جوابگو نخواهد بود.

وي ادامه داد: در مسير توسعه، وضعیت فعلی صنعت نفت بايستي شفاف سازي شود و ارائه اطلاعات ضد و نقيض کشور را از مسير توسعه خارج و به بيراهه مي کشاند، چراکه اطلاعات متخصصان مبناي تصميم گيري مسئولان قرار مي گيرد.

خادمي خاطرنشان کرد: در طي 20 سال گذشته بيش از 56 دستگاه حفاري  دريا و خشکي از چين وارد شده و اغلب  دکل هاي موجود در خليج فارس، ساخت کشورهاي هند، چين و ژاپن مي باشد.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ما در خصوص کيفيت غيرقابل قبول دکل هاي چيني ، گفت: از سال 71 تاکنون دکل هاي چيني  وارد کشور شده، کيفيت کالاي وارداتي و در نهايت عملیات اجرايي بستگی به نظارت و وجدان خریدار دارد.

وي تصريح کرد: اگر برخي به دليل منافع خود کالاي بي کيفيت وارد کشور می کنند،‌ نمي توان نتيجه گرفت که کشور توليد کننده اجناس بی‌کیفیت تولید می کند.

**میادین مشترک منتظر ساخت دکل ايراني نمي مانند

خادمي در ادامه افزود: همگام با برداشت کشورهاي همسايه از میادین مشترک نمي توان منتظر فراهم شدن زيرساخت هاي ساخت دستگاه هاي حفاري ايراني ماند.
 
مدیر عامل شرکت حفاری شمال در ادامه دليل تاخیر در طرح‌ توسعه‌ میادین مشترک نفت و گاز، را کمبود تعداد دکل‌های حفاری دانست و گفت : در شرايطي که ظرفیت‌ و سرمایه‌ اصلی ميادين مشترک متعلق به ایران است به دليل ضعف زيرساخت با کمبود دکل هاي حفاري با کاهش سرعت برداشت کشورمان از ميادين مشترک، سرعت برداشت همسایگان ما افزايش يافته  است.

خادمي اظهار داشت: متاسفانه در برخی از میادین برداشت کشورما شروع نشده، درصورتی که همسایگان در حال برداشت هستند.

وي ادامه داد: در آینده به دلیل افزايش تولید نفت و گاز کشورهای همسایه سهم بیشتری از بازار بین‌المللی سهم اين کشورها خواهد شد. و حضور ايران  در بازارهاي جهاني کمرنگ‌تر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت حفاری شمال با اشاره به حضور پررنگ کشورمان در خليج فارس با خريد 2 دستگاه حفاري ، گفت: با گذشت 30 سال دو دستگاه سوپرریگ دریایی سحر 1 و 2 به صورت ملکی خریداری شده که ماشین آلات این دکل ها 45 درصد آمریکایی و 55 درصد ساخت شرکت های معتبر چینی است.

وي تصريح کرد:  در حال حاضر دکل حفاري سحر در فرزاد A  فاز12 پارس جنوبي براي حفاري چاه مستقر شده، و ظرف چند روز آينده کار حفاري شروع خواهد شد.

خادمي اظهار داشت: سحر 2و1 در فازهاي 19و12 پارس جنوبي  براي توسعه ميادين مشترک مورد بهره برداري قرار خواهند گرفت.

وي يادآور شد: جريان پيش پرداخت قرارداد خريد 5 دستگاه دکل سحر براي افزوده شدن به ظرفيت حفاري کشور در حال پيگيري است. 

مدیر عامل شرکت حفاری شمال در ادامه اجاره یا تملیک دکل حفاری را يکي از راهکار پيش روي توسعه ميادين مشترک نفت و گاز عنوان کرد و افزود: با توجه ويژه مسئولان بر میادین مشترک و ارائه تسهيلات براي ورود دستگاه حفاری ، تامين ابزار و امکانات مورد نياز با شتاب گيري برداشت کشورمان از ميادين مشترک نگراني ها در خصوص پيشرفت فعاليت کشورهاي همسايه در اين ميادين برطرف خواهد شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دکل ، حفاری ، شمال ، سحر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.