سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يك كارشناس اقتصادي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

ثبات "نرخ ارز"، قدم اصلي براي مبارزه با "بيماري هلندي"

يک کارشناس اقتصادي گفت: ايران با ايجاد صندوق توسعه ملي و پايين نگه داشتن ارزش پول ملي خود در تب و تاب جلوگيري از ورود بيماري هلندي است.

حسين سليمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه بيماري هلندي در شرايط اقتصادي نابسامان ايجاد مي شود گفت: بيماري هلندي در مفهوم اقتصادي به معناي استفاده بي رويه از منابع طبيعي خاص و ايجاد رکود در بخش هاي اقتصادي و صنعتي کشور است.

وي ادامه داد: در صورتي که درآمدهاي کشور از منابع طبيعي همانند نفت افزايش يابد و اقتصاد ملي نتواند برابر با آن حرکت کند رکود بر كشور حاكم مي شود.

سليمي با بيان اينکه دليل اصلي بيماري هلندي کاهش يا عدم افزايش نرخ ارز است گفت: در صورتي که نرخ ارز در راستاي نرخ تورم حرکت نکند اين بيماري حاصل مي شود. 

***كاهش ارزش پول ملي، راهي براي رفع بيماري هلندي

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: در صورتي که نرخ ارز در کشور نسبت به نرخ تورم تعديل و يا افزايش پيدا نکند بيماري هلندي کم کم خود را نمايان تر مي کند.

سليمي در ادامه توضيح داد: زماني که ارزش پول ملي کشور افزايش يابد برابر با آن نرخ ارز کاهش مي يابد و همين امر زمينه ساز افزايش واردات و کاهش صادرات مي شود.

وي در ادامه اظهار داشت: افزايش واردات موجب کاهش توليد و در نتيجه افزايش قيمت کالاها مي شود. 

اين کارشناس اقتصادي در ادامه توضيح داد: زماني که کشور با پول بسياري روبرو مي شود دولت اين پول را به کشور تزريق مي کند و همين امر موجب ايجاد فاصله ميان تقاضا و عرضه مي شود.

سليمي در ادامه اظهار داشت: تزريق اين پول به اقتصاد کشور موجب افزايش تقاضا مي شود اين درحالي است که توليدات کشور به دليل واردات بسيار دچار رکود شده و با افزايش قيمت روبرو مي شوند.

سليمي در ادامه افزود: ورود دولت به اين بخش با کاهش مصنوعي قيمت ها و افزايش واردات زمينه ساز ايجاد بيماري هلندي مي شود.

***ايجاد صندوق توسعه ملي زمينه ساز توسعه كشور

و درصورتي که دولت قيمت هاي اقلام وارداتي را پايين نگه دارد همين امر موجب اوج گرفتن قيمت زمين و مسکن مي شود.

اين کارشناس اقتصادي در ادامه تصريح کرد: نبود راهبرد عاقلانه و افزايش ارزش پول ملي، بيماري هلندي را به کشور وارد مي کند.

وي با اشاره به اينکه اولين قدم براي مبارزه با بيماري هلندي ثبات نرخ ارز و پايين نگه داشتن ارزش پول ملي است گفت: دولت بايد نرخ واقعي پول ملي را ترسيم کند و به دنبال ثبات نرخ ارز باشد.

سليمي در ادامه افزود: اگر ناخواسته نرخ پول ملي را افزايش دهيم باعث کاهش نرخ ارز و در نتيجه افزايش واردات و کاهش توليدات کشور مي شود.

سليمي در ادامه اظهار داشت: کشورهاي همانند چين و ژاپن با پايين نگه داشتن نرخ پول ملي خود و افزايش ندادن نرخ ارز توليدات خود را افزايش و بازار جهاني را در تسخير خود گرفتند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: ايران نيز بايد همانند اين کشورها با پايين نگه داشتن نرخ پول ملي خود بتواند توليد خود را افزايش دهد.

سليمي در ادامه گفت: اصلي ترين راهبرد عقلاني دولت براي جلوگيري از بيماري هلندي ايجاد صندوق توسعه ملي در کشور است.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.