سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدستي کادر پزشکي در شکنجه مظنونان در زندان‌هاي سيا و پنتاگون

خبرگزاري فرانسه در گزارشي به قلم "چنتل والري" از واشنگتن گزارش داد: پزشکان و پرستاران مسئول نظارت بر وضعيت سلامت مظنونان تروريستي در زندان‌هاي پنتاگون و سيا، در بدرفتاري با زندانيان دست دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، نتايج بررسي دو ساله موسسه پزشکي و بنياد جامعه آزاد "جرج سوروس" نشان مي دهد وزارت دفاع امريکا و سيا خواستار همدستي پزشکان و پرستاران اين زندان ها در جمع‌آوري اطلاعات و شيوه‌هاي امنيتي به روشي شدند که لطمات جدي را به زندانيان وارد کرده است.

در گزارشي که بر اساس اين يافته‌ها ارائه شده، آمده است اين کارکنان پزشکي و درماني در اجراي انواع اقدامات غيرانساني و بي رحمانه و حتي شکنجه زندانيان کمک و شرکت کردند.

چنين همدستي در زندان هاي امريکا در افغانستان، گوانتانامو و بازداشتگاه هاي مخفيانه سيا پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 امريکا آغاز شد.

"گرالد تامسون" پروفسور بازنشسته دانشگاه کلمبيا و از نويسندگان اين گزارش مي گويد اين موضوع کاملا بديهي است که تحت عنوان امنيت ملي ، پزشکان و به عبارتي کساني که سوگند بقراط را ياد کردند به عوامل نظامي امريکا تبديل و مرتکب اقداماتي شدند که مغاير با اخلاقيات پزشکي است.

در اين گزارش که با همکاري دهها کارشناس حقوقي، بهداشتي، پزشکي و نظامي تهيه و ارائه شده است ، از کميته اطلاعات سناي امريکا خواسته شده است تا درباره اقدامات اين کارکنان پزشکي و درماني در بازداشتگاه‌هاي امريکا به طور کامل تحقيق کند.  

"لئونارد رابنستن" از اساتيد دانشگاه هاپکينز و ديگر نويسنده اين گزارش نيز به غذا دادن اجباري مظنونان در گوانتانامو که دست به اعتصاب غذا زده بودند يا استفاده از عوامل سيا از روش‌هاي خشن بازجويي در زندان هاي مخفيانه امريکا اشاره مي‌کند.

نويسندگان اين گزارش در ادامه از پنتاگون و سيا خواستند اجازه دهند کارکنان پزشکي استانداردهاي رفتاري را که آنها را در چارچوب اصول اخلاقي نگه مي دارد ، دنبال کنند.
 سيا و پنتاگون يافته هاي اين گزارش را رد کرده اند. 

"دين بويد" رئيس روابط عمومي سيا، اين گزارش را حاوي اطلاعات نادرست و نتيجه‌گيري‌هاي غلط دانست و گفت سيا هيچ مظنوني در زندان‌هاي خود ندارد و باراک اوباما رئيس جمهور امريکا به برنامه بازداشت و بازجويي از مظنونان تروريستي در حکم  خود در سال 2009 پايان بخشيد.

باراک اوباما پس از آن که در سال 2009 قدرت را در دست گرفت با امضاي حکمي ، استفاده از روش هاي بازجويي متعلق به دوران جرج دبليو بوش رئيس جمهور قبلي اين کشور را ممنوع کرد.

اوباما همچنين نيروي ضربتي را براي بررسي سياست هاي بازجويي و روند انتقال بازداشت شدگان تشکيل داد اما گزارش سال 2009 اين گروه هنوز محرمانه باقي مانده است.

"تد بريسل" سخنگوي پنتاگون نيز گفت هيچ يک از اين منتقدان واقعا دسترسي به بازداشت شدگان يا سابقه پزشکي آنان و حتي روش هاي به کار گرفته شده در بازداشتگاه گوانتانامو نداشتند.

وي تاکيد کرد پزشکان و پرستاران گوانتانامو ، کارشناساني هستند که کار خود را در شرايط به شدت پراضطراب ، به دور از خانه و خانواده و با کساني که واقعا رفتار خشونت آميزي داشتند ، انجام دادند.

گزارش درباره همدستي کارکنان پزشکي در بدرفتاري با زندانيان موضوع جديدي نيست . در سال 2009 ميلادي نيز گروهي از فعالان حقوق بشر اعلام کردند به پزشکان دستور داده شده تا بر روش‌هاي بازجويي سيا با هدف بهبود نحوه اثرگذاري آنها ، نظارت داشته باشند.
اين فعالان از انجام آزمايش‌هاي غيرقانوني روي زندانيان خبر داده بودند.



انتهاي پيام/
برچسب ها: پزشکی ، شکنجه ، سیا ، پنتاگون ، زندان ، cia
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.