سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک نویسنده تاکید کرد

نقد ادبی عرصه‌ توهین و ستایش نقادان

مهدی افشار گفت: نقدهای ادبی امروز در کشورمان با توهین یا ستایش اثر ادبی توسط نقادان همراه است.

مهدی افشار، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: در نقدهای ادبی‌مان دچار کینه‌ ورزی یا تعاریف بی‌جا هستیم نقد ادبی ما بسیار ضعیف است و تحمل نقد واقعی اثر ادبی را در جامعه ادبی‌مان نداریم از طرف دیگر نقد واقعی اثر ادبی را یاد نگرفته‌ایم.

وی افزود: در نقدهای ادبی توهین یا ستایش اثر صورت می‌گیرد سیاه‌نمایی یا سفیدنمایی درباره ارزش یک اثر ادبی در نقدهای امروزه دیده می‌شود و اثر ادبی به طور واقعی آن برای اصلاح اثر ادبی و راهنمایی نویسنده نقد نمی‌شود.

افشار با اشاره به نقدهای گروهی در میان نقدهای ادبی امروز ادامه داد: گاهی نقد ادبی، گروهی است به این معنا که اگر نویسنده جزء گروه فکری ما بود و وجوه مثبت اثر ادبی بیان می‌شود در صورتیکه نویسنده و اثر ادبی در گروه فکری ما نبود در یک توطئه خاموش، در برابر ارزش اثر ادبی، سکوت می‌کنیم.

این نویسنده با اشاره به فضای ناسالم نقد ادبی در جامعه ادبی تصریح کرد: هنوز مجله‌ای که منتقدانه با اثر ادبی برخورد کند نداریم در تعاریف با مردم اثر ادبی را نقد می‌کنیم در صورت دشمنی با نویسنده اشکالات اثر ادبی را بیان می‌کنیم.

وی با اشاره به تعریف و تمجید از اثر ادبی در صورت دوستی با نویسنده و لزوم چاپ مجله‌ای در زمینه نقد ادبی به صورت ماهانه عنوان کرد: مجله ادبی با توجه به حجم اثر ادبی به نقد اثر ادبی بپردازد اثر ترجمه را با اصل متن ترجمه مقایسه و معایب و محاسن اثر ترجمه شده را بیان کنند.

افشار با اشاره به لزوم به کارگیری نیروی متخصص در مجله نقد ادبی خاطرنشان کرد: مجله نقد ادبی توسط افراد متخصص نوشته شود رمان نویس حرفه‌ای اثر رمان را نقد و بررسی کند هیچ چیز به اندازه نقد نویسنده در امر نگارش اثر تعلیم نمی‌دهد.
انتهای پیام/ص

برچسب ها: نقد ، ادبی ، ستایش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.